لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۵

اعلام بحران آب و برق در آذربایجان شرقی


اسماعیل جبارزاده
اسماعیل جبارزاده

اسماعیل جبارزاده، استاندار آذربایجان شرقی، در جلسه ستاد مدیریت بحران آن استان، شنبه شب هفتم تیر ماه، در مورد آب و برق وضعیت بحرانی اعلام کرده، دستور داده است تا بازگشت وضعیت عادی، این ستاد به مدیریت امور بپردازد.

این وضعیت در شمال غربی ایران در حالی اعلام می‌شود که تنها چند روز پیش از این معاون سازمان آب و فاضلاب ایران، از آغاز جیره‌بندی آب در برخی شهرهای ایران خبر داده بود.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، استاندار آذربایجان شرقی در جلسه شب شنبه، گفته است ستاد بحران آب و برق باید به گونه‌ای عمل کند که نه برق و نه آب مشترکان قطع نشود؛ «بلکه از راه‌های مختلف برای مدیریت وضع موجود اقدام شود».

با این همه در بخشی دیگر از سخنان خود تاکید کرده است که ستاد بحران با ملاک قرار دادن مصرف ۱۸ متر مکعب آب در روستاها و ۲۰ متر مکعب در شهرها، آب کسانی که بیشتر از این مصرف می‌کنند، قطع کند.

به گزارش ایرنا در عین حال قرار شده است «در راستای کاهش مصرف آب و برق در اداره‌ها، ساعت کاری آن‌ها بعد از اذان ظهر به اتمام برسد».

شرکت آب و فاضلاب ایران در هفته دوم خرداد، خبر از حاد شدن وضعیت تامین آب نوشیدنی در ۱۲ کلانشهر ایران داده بود.

در همان زمان مدیر عامل آن سازمان گفته بود رئیس‌جمهوری ایران اعتباری جداگانه برای تامین آب شهرهایی که دارای مشکل هستند، اختصاص داده است.

از آن زمان همچنان بر خبرها در مورد وضعیت بحرانی آب و برق در ایران افزوده شده است.

از سوی دیگر گروهی از کارشناسان معتقدند که بیشترین مصرف آب ایران در کشاورزی، در بخشی است که بازده مصرف و بهره‌وری در آن بسیار پایین است.

موسسه «صلح ایالات متحده» در گزارشی که سال گذشته میلادی منتشر کرده بود، از پایان یافتن ذخایر آب ۱۲ استان ایران در پنج دهه پیش رو خبر داده بود.

در گزارش این موسسه، خطر ناشی از مسائل زیست‌محیطی در ایران از منازعات سیاسی داخلی و دشمن خارجی، «به مراتب بیشتر» ارزیابی شده بود.

XS
SM
MD
LG