لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۲

مصاحبه با جمشید بسم‌الله، دو سال پس از بازداشت


روزنامه ایران در تیتر یک شماره یک‌شنبه خود از «هشدار وزیر اطلاعات نسبت به تخریب‏ ‏ شخصیت‌ها» خبر داده‌است و روزنامه اعتماد نیز اظهارات محمود علوی را با تیتر «هشدار علیه دروغ‌پردازان» در صفحه یک منتشر کرده‌است.

روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه محمود علوی از افزایش اقدامات دروغ‌پردازان «افسرده و نگران» شده، نوشته‌است: «تذکرها، هشدارها و نگرانی‌های وزیر اطلاعات نشان می‌دهد که اقدامات دروغ‌پردازان بیش از اندازه گسترش یافته‌است. گسترش‌شان آنقدر زیاد بوده‌است که بالاترین مقام امنیتی کشور را افسرده و نگران کرده‌است که هشدار بدهد تا شاید اقدامی شود برای حفظ و حمایت بهشتی‌های این روزها که از سوی مخالفان و افراطیون در امان نیستند.»

روزنامه اقتصادی تعادل در شماره یک‌شنبه خود گفت‌وگویی با جمشید میرابی ملقب به «جمشید بسم‌الله» منتشر کرده‌است کسی که در سال ۹۱ محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد از او به عنوان اخلال‌گر اقتصادی و تعیین‌کننده قیمت ارز در ایران نام برد و وی پس از آن بازداشت شده و بیش از سه ماه زندانی بوده‌است.

جمشید بسم‌الله اکنون با گذشت بیش از دو سال از بازداشت، اتهامات وارده به خود را رد کرده و با تاکید براینکه در ایران «یک صراف همیشه در خطر است»، به روزنامه تعادل گفته‌است: «زمانی که از زندان آزاد شدم در موتور جست‌وجوی گوگل با جست‌وجوی اسم جمشید، اسم من بالاتر از اسم جمشید مشایخی بود، در حالی که ایشان سال‌ها فعالیت هنری داشتند و این به لطف آقای رحیمی بود که من بالاتر از ایشان قرار گرفتم. آقای رحیمی باعث بین‌المللی شدن من شد.»

روزنامه شرق از «معارفه پرحاشیه سرپرست دﺍنشگاه ﺍمیرکبیر» گزارش داده و نوشته‌است: «شکستن در ورودی ساختمان فارابی، مجروح‌شدن یکی از استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، متشنج‌شدن مراسم» و همچنین «ترک سالن از سوی رئیس سابق دانشگاه برای عدم پاسخگویی به دانشجویان» از جمله حاشیه‌هایی بود که در مراسم تودیع علیرضا رهایی رئیس پیشین و معارفه احمد معتمدی به عنوان سرپرست جدید دانشگاه امیرکبیر رخ داد.

روزنامه آفتاب یزد ضمن انتشار گزارشی درباره «بن‌بست در تحقیق و تفحص‌های مجلس»، نوشته‌است تحقیق و تفحص‌هایی که به سرانجام رسیده و از سوی مجلس شورای اسلامی به قوه قضائیه ارسال شده‌است با «پایان نامشخص» مواجه شده‌اند. این روزنامه با اشاره به «خلاء قانونی» درخصوص چگونگی رسیدگی قضایی به پرونده‌های تحقیق و تفحص نوشته که از یک سو افکار عمومی خواهان اطلاع از نتایج رسیدگی قضایی به تخلفات و میزان محکومیت مجرمان هستند و از سوی دیگر نمایندگان مجلس پس از ارجاع نتایج هر تحقیق و تفحصی به قوه قضائیه دیگر به آن پرونده دسترسی ندارند.

روزنامه آرمان، با چاپ عکس‌هایی از اکبر هاشمی رفسنجانی، علی‌اکبر ناطق نوری و محمد خاتمی از آنها به عنوان «مثلث طلایی بزرگان در ﺍنتخابات مجلس»، نام برده و اجتمال ائتلاف این سه چهره سیاسی در جریان انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی را بررسی کرده‌است.

روزنامه جوان ضمن انتشار گزارشی درباره افزایش تشریفات و استفاده‌های تبلیغی از ماه رمضان با تیتر «افطار تضمینی در کنار سوپراستار»، نوشته‌است: «تغییرات سبک زندگی دست از سرمان بر نمی‌دارند، به گونه‌ای که سفره‌های هزار رنگ و تجملاتی جایگزین سفره‌های آسمانی افطار می‌شود» و حتی مراسم مذهبی این ماه مورد «استفاده تبلیغاتی و ابزاری» قرار می‌گیرد.

زهرا چیذری در گزارش روزنامه جوان به شرکت‌های برگزار کننده مراسم افطار اشاره کرده‌است که با دریافت ارقام ۵۰۰ تا ۲۰ میلیون تومانی هنرمندان سینما و موسیقی را به مراسم افطار اعزام می‌کنند و نوشته‌است که هزینه حضور «طنازان چهره» یا «مجریان مشهور صدا و سیما» در مراسم افطار نیز از سوی این موسسات بین ۶ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد.

روزنامه شهروند در یکی از تیترهای اصلی خود نوشته‌است: «هیچ‌کس از افزایش هزینه مشترکین اپراتور اول تلفن همراه راضی نیست.»

این روزنامه همچنین در گزارشی دیگر «از تاثیر سدسازی‌های گسترده بر تبخیر آب»، تاکید کرده‌است که «هزاران میلیارد دادیم خشکسالی خریدیم.»

روزنامه شرق عکس یک خود را به محمد مصدق اختصاص داده و ضمن انتشار گزارشی درباره انتشار «اسناد تازه سازمان سیا ﺍز کودتای ۲۸مردﺍد» سال ۳۲ نوشته‌است: «نقش انگلیس در کودتا تایید شد.»

شرق همچنین در تیتر یک خود با عنوان «داعش در منگنه» به «آغاز پرواز پهپادهای آمریکایی در عراق» اشاره کرده و همزمان از قول مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، نوشته‌است: «عراق درخواست کند پهپاد هم می‌فرستیم.»

کیهان در تیتر یک شماره یک‌شنبه از قول علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نوشته‌است: حوادث عراق تقابل شیعه و سنی نیست جنگ انسانیت و بربریت است.»

امیر محبیان طی سرمقاله‌ای با عنوان «نهضت نواصول‌گرایی ضرورتی انکارناپذیر» در روزنامه رسالت، با اشاره به اینکه «به خوبی از ظرفیت ساختارها و روابط اصولگرایان مطلع است»، تاکید کرده که «این ساختارها در طی تحولات دو دهه اخیر شدیداً تغییر یافته‌است و بازسازی با توجه به شرایط متحول نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای زمانه باشد و تنها راه ممکن نوسازی اصول‌گرایان است و بس.»

هشدار وزیر اطلاعات علیه «دروغ‌پردازان ولایت‎مدار»

روزنامه ایران در تیتر یک شماره یک شنبه خود از «هشدار وزیراطلاعات نسبت به تخریب‏ ‏ شخصیت‌ها» خبر داده‌است و روزنامه اعتماد نیز اظهارات محمود علوی را با تیتر «هشدار علیه دروغ پردازان» در صفحه یک منتشر کرده‌است.

به گزارش روزنامه ایران، محمود علوی، وزیر اطلاعات، با تاکید براینکه «در برخی رسانه‌ها، دروغ‌پردازی‌ها آنچنان به وجود می‌آید که چهره‌های خدومی که امروز همسو و با هماهنگی تنگاتنگ با رهبر معظم انقلاب امور را پیش می‌برند با انواع دروغ‌ها هدف قرار می‌گیرند»، گفته‌است: «کسانی این کارها را، تخریب و ترور شخصیت، می‌کنند که خودشان را مؤمن، ولایتمدار و متدین به شرع می‌دانند و این با تقوا جور در نمی‌آید.»

این روزنامه نوشته‌است که وزیر اطلاعات از حوادثی چون «برهم زدن سخنرانی حسن سید حسن خمینی در مرقد امام، هتک حرمت حرم حضرت معصومه و توهین به رئیس قوه مقننه در قم، برهم زدن سخنرانی شب احیای حجت‌الاسلام ناطق نوری در جوار حضرت ثامن الحجج» به عنوان نمونه‌هایی از برخوردهایی نام برد که در سال‌های نخست پس از انقلاب با «آیت‌الله بهشتی» نیز انجام می‌شد.

روزنامه ایران همچنین از قول محمود علوی نوشته‌است تا زمانی که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی «این حرکت‌ها را تقبیح نکرده بود، عاملان این ماجراها حاضر نبودند این حرکت‌ها را قبیح بدانند.»

روزنامه اعتماد نیز در تیتر یک شماره یک شنبه هشتم تیرماه خود از «هشدار علیه دروغ پردازان» گزارش داده و نوشته‌است: «این‌بار وزیر اطلاعات است که تذکر می‌دهد. از دروغ‌پردازان و هتک حرمت‌کنندگان گله دارد و هشدار می‌دهد که اندکی غفلت در مورد اقدامات این دروغ پردازان می‌تواند فاجعه «هفت تیر» دیگری را رقم بزند.»

این روزنامه با اشاره به اینکه محمود علوی تاکید دارد که «دروغ‌پردازان چهره‌های خدوم، همسو و هماهنگ با رهبری را نشانه رفته‌اند تا با تهمت زدن به آنان به اهداف سیاسی خودشان برسند و اینجاست که باید بهشتی‌های زمان خود را حفظ کرد»، نوشته‌است: «بالاترین مقام امنیتی کشور آزرده‌خاطر شده‌است از افرادی که خود را مؤمن و متدین می‌دانند اما دروغ می‌گویند، هتک حرمت می‌کنند و مسئولان را ترور شخصیتی می‌کنند.»

اعتماد همچنین نوشته‌است: «محمود علوی گویا بیش از هر چیز دیگری از تهمت‌ها و دروغ‌پردازی‌ها نسبت به رؤسای سه قوه دل‌چرکین است؛ رؤسایی که هر سه با وجود سوابق بالا با نسبت‌های دروغی که به آنان داده می‌شود با حیثیت و شخصیت‌شان بازی می‌شود.»

به نوشته این روزنامه، وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی با تاکید براینکه «باید از حوادثی همچون هفتم تیرماه درس بگیریم و از رکن رکین ولایت فقیه با تمام وجود پاسداری کنیم تا فجایعی مانند هفتم تیرماه تکرار نشود»، گفته‌است: «امروز نیز اگر انحراف از مسیر رهبری باشد، حوادثی از جمله سال ۸۸ به وجود می‌آید.»

روزنامه اعتماد با اشاره به اینکه محمود علوی از افزایش اقدامات دروغ پردازان «افسرده و نگران شده، نوشته‌است:«تذکرها، هشدارها و نگرانی‌های وزیر اطلاعات نشان می‌دهد که اقدامات دروغ پردازان بیش از اندازه گسترش یافته‌است. گسترش‌شان آنقدر زیاد بوده‌است که بالاترین مقام امنیتی کشور را افسرده و نگران کرده‌است که هشدار بدهد تا شاید اقدامی شود برای حفظ و حمایت بهشتی‌های این روزها که از سوی مخالفان و افراطیون در امان نیستند.»

جمشید بسم‌الله دو سال پس از بازداشت؛ با اظهارات محمدرضا رحیمی بین‌المللی شدم

روزنامه اقتصادی تعادل در شماره یک شنبه خود گفت‌وگویی با جمشید میرابی معروف به «جمشید بسم‌الله» منتشر کرده‌است کسی که در سال ۹۱ محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی نژاد او را به عنوان اخلاگر اقتصادی و تعیین کننده قیمت ارز در ایران معرفی کرد و به سرعت بازداشت و بیش از سه ماه زندانی شد.

این روزنامه نوشته‌است: «۲۹ مهر سال ۹۱ محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس دولت دهم نام فردی را به ادبیات اقتصادی ایران معرفی کرد. وی در روزهای ویژه از جمشید بسم الله نام برد و او را عامل تعیین کننده نرخ ارز و اخلال‌گر در بازار اعلام کرد» اما «بسیاری از کارشناسان اقتصادی و مسئولان کشوری این سخنان رحیمی را غیرمنطقی دانسته و اعتقاد داشتند یک شخص نمی‌تواند تعیین کننده نرخ ارز در کشور باشد.»

اکنون با گذشت بیش از دوسال، محمدرضا میرابی ملقب به جمشید بسم الله در گفت و گو با روزنامه اقتصادی تعادل، به دفاع از خود پرداخته و ضمن رد اتهام «ایجاد اختلال در نظام ارزی»، گفته‌است: «زمانی که از زندان آزاد شدم در موتور جست وجوی گوگل با جست وجوی اسم جمشید، اسم من بالاتر از اسم جمشید مشایخی بود. این در حالی بود که ایشان سال‌ها فعالیت هنری داشتند و این به لطف آقای رحیمی بود که من بالاتر از ایشان قرار گرفتم. آقای رحیمی باعث بین‌المللی شدن من شد.»

جمشید میرابی در توصیف بازار ارز در شهریور و مهر سال ۹۱ گفته‌است: «شهریور ۹۱ دلار بین ۲۰۵۰ تا ۲۱۰۰ رسیده بود. بازار ارز ایران پر از سر و صدا بود. به نظر من مردمی بودند که کارشان این نبود، حتی خانم‌های خانه‌دار می‌آمدند دلار خرید و فروش می‌کردند. آن زمان اینجا انبوهی از جمعیت بود که در بازار تردد می‌کرد و تردد در «بازار افشار» به سختی صورت می‌گرفت به نحوی که خود کاسب‌های بازار هم کنار نشسته بودند و فعالیت نمی‌کردند.»

او همچنین درباره ماجرای بازداشت خود و شماری از صراف‌ها و دلالان ارز به روزنامه تعادل گفته‌است: «قبل از دستگیری فکر نمی‌کردم بازار امنیتی شود و ماموران نیروی انتظامی وارد بازار شوند. خود ما به مردم می‌گفتیم دلار نخرید، فردا امثال ما را دستگیر می‌کنند. آنها رفتند و ما بازداشت شدیم، چون فکر کردند ما قیمت‌ها را بالا می‌بریم. من ۱۳ مهر بود که بازداشت شدم. آن روز حدود ۹۰ نفر بازداشت شدند. همان روز دلار ۳۶۶۰ تومان بود.»

این دلال و فروشنده ارز با اشاره به اینکه «همان روزها بود که معاون اول رییس جمهور اسم من را یعنی همان جمشید بسم‌الله را آورد و عامل تعیین نرخ بازار معرفی کرد»، به روزنامه تعادل گفته‌است: «عنوان اتهامی من اخلال در نظام ارزی کشور بود. حدود سه ماه و نیم بازداشت بودم. اصلا مسخره است شخصی بخواهد نرخ ارز را در یک کشور تعیین کند. در هر کشوری بالاترین قدرت نظام ارزی آن کشور را بانک مرکزی دارد، اصلا شخص توان نرخ‌گذاری روی ارز را نمی‌تواند داشته باشد» اما «آن روزها حتی شایعات اینقدر زیاد بود که می‌گفتند جمشید بسم‌الله با چند نفر از برادرهایش شبکه مافیایی ارز تشکیل داده‌اند.»

روزنامه تعادل از قول جمشید میرابی نوشته‌است: «برای من که این همه سال در بازار ارز فعالیت می‌کنم هیچ دورانی، دوران طلایی نبوده. یک صراف همیشه در خطر است. شبیه یک مرغ که هم سرش توی عزا بریده می‌شود و هم توی عروسی. زمان‌هایی که وضع درآمدی دولت خوب است، کسب و کار رونق دارد، اجازه فعالیت به ما داده می‌شود، مشتری‌ها می‌آیند و معامله می‌کنند و عده‌ای در این میان پیدا می‌شوند که با جلب اعتماد پول شما را می‌برند یا چک تقلبی [می‌دهند] و در زمانی هم که وضع مالی دولت بد می‌شود نخستین کسانی که ضرر می‌کنند صرافان هستند.»

به نوشته روزنامه تعادل، جمشید میرابی اظهارات مقام‌های حکومتی درباره تاثیرگذاری صراف‌ها و دلالان بر بازار ارز را رد کرده و گفته‌است: «یک صراف نهایتا بتواند ۱۰ میلیون دلار بخرد و اصل این صحبت‌ها در رابطه با صراف‌ها صحیح نیست. برای یک صراف گردش پولی خوب مهمترین نکته به شمار می‌رود. این نیست که دلار بخرند که از نقطه آ به نقطه ب برسند. صراف می‌تواند مثل یک طلافروش موجودی‌کار باشد.»

جمشید میرابی با اشاره به اینکه «دیپلم علوم تجربی» دارد، گفته‌است که پس از اخذ دیپلم کارش را با کارگری آغاز کرده و سپس در نیمه دهه شصت به واسطه یکی از همکاران برادرش در بازار طلای تهران به نام خسرو خالصی با بازار بورس و ارز آشنا شده و کارش را با ۲۵ هزار تومان پولی قرضی و خرید و فروش ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار آغاز کرده‌است اما «در زمینه بورس طی این سال‌ها سعی کردم تمام آمارهای بورسی را مطالعه کنم، و به راحتی می‌توانم بگویم به اندازه یک فوق لیسانس اطلاعات از بازار بورس دارم و می‌توانم تحلیل کنم.»

او درباره دلیل شهرتش به نام «جمشید بسم‌الله» نیز گفته‌است: وقتی «من این کار را شروع کردم طبق عادت همیشگی کارم را با بسم‌الله الرحمن الرحیم شروع می‌کردم. تا اینکه کمکم این قضیه جا افتاد و من شدم جمشید بسم‌الله.»

جمشید میرابی که با اظهار نظر معاون محمود احمدی‌نژاد به شهرت رسید و بازداشت شد در گفت‌وگو با روزنامه تعادل گفته‌است: «با شروع دولت احمدی‌نژاد طلایی‌ترین دوران ایران، خاکستری‌ترین دوران ایران شد. به این خاطر که موقعی که ایشان در مسند بود، ما نفت را به بالاترین قیمت ممکن می‌فروختیم و ثروت زیادی داشتیم ولی الان دقت کنید که چه چیزی داریم و چه به جا مانده‌است.»

جمشید میرابی ملقب به جمشید بسم‌الله همچنین گفته‌است که «احمدی‌نژاد و تیم اقتصادی وی با عملکرد ضعیف و اشتباه به این قضایا دامن زدند» و «تیم اقتصادی آقای احمدی‌نژاد واقعا ضعف مدیریتی داشت» درحالی که «اگر فردی توان مدیریتی ندارد باید جای خود را به فردی صالح بدهد، مگر این میز چقدر ارزش دارد ۷۰ میلیون ایرانی به این صورت دچار مشکلات اقتصادی شوند.»

معارفه پرحاشیه سرپرست دﺍنشگاه ﺍمیرکبیر؛ از شکسته شدن در سالن تا دررفتن رئیس سابق

روزنامه شرق از «معارفه پرحاشیه سرپرست دﺍنشگاه ﺍمیرکبیر» گزارش داده و نوشته‌است: «شکستن در ورودی ساختمان فارابی، مجروح‌شدن یکی از استادان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، متشنج شدن مراسم، از جمله حاشیه‌هایی بود» که در مراسم تودیع علیرضا رهایی رئیس پیشین و معارفه احمد معتمدی سرپرست دانشگاه صنعتی امیرکبیر رخ داد.

این روزنامه نوشته‌است: «دانشگاه امیرکبیر، پلی‌تکنیک سابق، روز شنبه با سرپرست جدید خود آشنا شد. مراسم تودیع و معارفه احمد معتمدی در حالی بدون حضور خبرنگاران برگزار شد که با حاشیه‌هایی نیز همراه بود؛ حاشیه‌هایی که با روایت‌های متناقضی همراه شد.»


روزنامه شرق، از قول محمدحسین قائدشرف، دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر نوشته‌است: «اتفاقی که افتاد این بود که در ورودی ساختمان فارابی توسط تعدادی از دانشجویان شکسته شد البته این اتفاق دو سال پیش نیز افتاده بود و در دفتر ریاست نیز توسط این دانشجونماها شکسته شده بود.»

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر همچنین گفته‌است که در این دانشگاه «یک تعداد دانشجوی محدود حضور دارند که اگر کارنامه درسی آنها هم بررسی شود بد نیست. این افراد از هر فضایی برای برهم‌زدن نظم دانشگاه استفاده می‌کنند و برای آنها فرقی نمی‌کند چه فضایی باشد، تغییر ریاست یک بهانه بود.»

روزنامه شرق با تاکید براینکه «اظهارات دبیر انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تنها یک روی سکه این مراسم» بود، نوشته‌است: «یکی از شاهدان عینی در این مراسم و از دانشجویان مدافع ریاست احمد معتمدی در دانشگاه امیرکبیر نوشته‌است: «دانشگاه امیرکبیر دارای سالن‌های اجتماع بسیار بزرگ و متنوعی است اما متاسفانه مسئولان سابق دانشگاه امیرکبیر به عمد این مراسم را در یکی از کوچک‌ترین سالن‌های دانشگاه برگزار کردند چراکه به نظر می‌رسید تمایلی به حضور دانشجویان در این مراسم نداشتند.»

این فعال دانشجویی به روزنامه شرق گفته‌است: «به دلیل کوچک بودن سالن، بخش زیادی از دانشجویان پشت درهای بسته ماندند که تجمع و فشار جمعیت باعث شکسته‌شدن درهای دانشگاه شد، اما نکته حایز اهمیت برای ما این بود که حراست دانشگاه دخالتی و برخوردی با دانشجویان نکرد و بعدها متوجه شدیم احمد معتمدی مانع برخورد حراست با دانشجویان شده‌است.»

روزنامه شرق از قول همین فعال دانشجویی نوشته‌است: «حضور دانشجویان مخالف آقای معتمدی در این جلسه برای بسیاری از دانشجویان بسیار امیدبخش بود و نشان می‌دهد ایشان تحمل شنیدن صدای مخالفان خود را نیز دارد.»

سها مرتضایی، یکی دیگر از فعالان دانشجویی در دانشگاه امیرکبیر نیز با اشاره به اینکه «رییس سابق دانشگاه، با اطلاع از ورود دانشجویان به ساختمان فارابی، محل مراسم را ترک کرد»، به روزنامه شرق گفته‌است: «به نظر می‌رسد [علیرضا رهایی] رئیس سابق دانشگاه به علت ناتوانی از پاسخگویی به دانشجویان و روبه‌روشدن با آنها مراسم را ترک کرده‌است.»

شرق از قول سها مرتضایی نوشته‌است: «در پایان مراسم، احمد معتمدی، سرپرست فعلی دانشگاه در جمع دانشجویان منتقد حضور یافت و با دفاع از منش انتقادی دانشجویان، از آزادی آنها برای فعالیت دانشجویی دفاع کرد و در عین حال اعتقاد خود را به حدی از نظارت بر فعالیت‌های دانشجویی بیان کرد.»

به گزارش این روزنامه، احمد معتمدی، سرپرست جدید دانشگاه امیرکبیر، نیز طی سخنانی در مراسم معارفه خود به دانشجویان گفت: «یکی از معضلات این سال‌ها، نبود نشاط در دانشگاه‌هاست که با کمک دانشگاهیان باید نشاط را به دانشگاه‌ها برگردانیم» چرا که «با توجه به کاهش نشاط و شادابی در دانشگاه‌ها، مهاجرت و خروج نخبگان طی سال‌های گذشته، چندبرابر شده‌است.»

شرق همچنین از قول احمد معتمدی نوشته‌است: «باید با همدلی و همکاری دانشگاهیان نشاط را در محیط دانشگاه بیشتر کنیم» و «فعالیت‌ها باید انجام شود و در کنار آنها حساسیت‌ها نیز رعایت شود.»

XS
SM
MD
LG