لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

پوتین خواستار تمدید آتش‌بس در شرق اوکراین شد


یک شورشی هوادار روسیه در اوکراین
یک شورشی هوادار روسیه در اوکراین

در حالی‌که رئیس‌جمهوری اوکراین با رهبران اروپایی در مورد تمدید آتش‌بس و روند صلح در آن کشور گفت‌وگو کرده است، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه نیز خواسته است تا مدت آتش‌بسی که تا بامداد سه‌شنبه پیش‌رو به پایان می‌رسد، تمدید شود.

پیشتر پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین موعد آتش‌بس با شورشیان جدایی‌طلب هوادار روسیه را در شرق آن کشور برای مدت سه روز -تا بامداد سه‌شنبه- تمدید کرده بود.

روزهای نخست این آتش‌بس با درگیری‌هایی میان طرف‌ها همراه بود، اما در آخرین روزهای موعد اولیه، شورشیان خواستار تمدید آن شدند.

خبرگزاری اینترفاکس-اوکراین، از قول پوروشنکو نقل کرده بود که «روند صلح فورا پس از اعلام آتش‌بس یکجانبه از سوی ما آغاز می‌شود».

به گزارش رادیو صدای روسیه، ولادیمیر پوتین، هشتم تیر ماه، گفت تمدید فوری آتش‌بس، اما برای مدتی طولانی‌تر، لازم است.

روز يکشنبه رهبران فرانسه و آلمان در گفت‌وگوی تلفنی با رئیسان جمهوری اوکراين و روسيه، درباره تمديد آتش بس و اوضاع امنيتی صحبت کردند.

فرانسوا اولاند، رئيس جمهوری فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان همراه ولاديمير پوتين و پترو پوروشنکو در تماس تلفنیِ چهار جانبه‌ای که دوساعت به طول کشيد درباره طرح صلح رئيس جمهوری اوکراين نيز گفت‌وگو کرده‌اند.

قرار است اين گفت‌وگوها روز دوشنبه نيز ادامه پيدا کند.

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری اوکراین تصمیم گرفته، وزیر خارجه آن کشور را، چهره‌ای که مسکو از او دوری می‌کند، عوض کند.

خبرگزاری‌ها آندری دشچیتسیا، وزیر خارجه، را چهره‌ای منفور در میان مقام‌های روس نام نهاده‌اند و خبرگزاری فرانسه، جایگزینی او با دولتمردی دیگر را از سوی پوروشنکو، «گامی دیگر در جهت کاهش تنش‌ها با روسیه» نام نهاده است.

دشچیتسیا، پیشتر در میان جمعی از حمله‌کنندگان به سفارت روسیه در کی‌یف، به پوتین ناسزایی گفته بود که در رسانه‌ها بازتاب داشت. سرگئی لاوروف، همتای روس او نیز در واکنش گفته بود دیگر تمایلی به مذاکره با دشچیتسا ندارد.

بنا بر گزارش‌ها قرار است پاولو کلیم‌کین، دیپلمات کهنه‌کار اوکراینی به عنوان، وزیر خارجه جدید معرفی شود.

کلیم‌کین اکنون مذاکرات پوروشنکو با طرف روسی را مدیریت می‌کند.

XS
SM
MD
LG