لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

تهران «۱۲ سال» زودتر از برنامه به سقف جمعیتی خود رسیده است


معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی می‌گوید که با تراکم‌فروشی شهرداری، تهران ۱۲ سال زودتر از برنامه به سقف جمعیتی خود رسیده است و جمعیت این شهر هم‌اینک ۱۴ میلیون نفر است.

پیروز حناچی، معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، روز شنبه ۱۴ تیر، در گفت‌وگو با «خبرآنلاین» گفت: طبق آمار «در سه سال گذشته هر سال ۷۰۰ هزار نفر به تهران افزوده شده و این کمتر از فاجعه نیست.»

وی افزود: «با توجه به مطالعات انجام شده، تهران، سال گذشته به اهداف پیش‌بینی‌شده در سال ۱۴۰۴ رسیده و سقف جمعیتی آن نیز کامل شده‌است.»

آقای حناچی با اشاره به مصوبه هیات وزیران در اردیبهشت سال ۸۲ گفت که «در این مصوبه سقف جمعیتی ۱۵ میلیون نفر به ازای تحقق جمعیت ۱۰۱٫۶ میلیون نفری و سقف جمعیتی ۱۴ میلیون نفر به ازای تحقق جمعیت ۹۲٫۳ میلیون نفری ایران در سال ۱۴۰۰ تعیین شده‌است.»

آقای حناچی اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۲ نیز هشدار داده بود که «تراکم تهران با وضعیت فعلی به زودی به ۱۶ میلیون نفر می‌رسد.»

وی سبب اصلی این معضل را تراکم‌فروشی شهرداری عنوان کرده‌است. «تراکم» مجوزی است که شهرداری برای افزایش تعداد طبقات ساختمان‌های در حال احداث صادر می‌کند و سازنده‌ها مجبورند در برای ازدیاد ارتفاع ساختمان، بالاتر از دو طبقه، چنین مجوزی خریداری کنند که این محلی برای درآمدزایی برای شهرداری‌ها ایجاد کرده‌است.

«هر سال معادل یک شهر بزرگ به تهران افزوده‌ایم»

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین با اشاره به صدور بیش از ۱۰۰ میلیون متر مربع پروانه ساخت طی ۳ سال گذشته توسط شهرداری تهران گفت که «در این مدت ۷۰۰ هزار نفر در سال به جمعیت‌پذیری تهران اضافه شده‌است.»

وی تأکید کرد: «این یعنی هر سال معادل یک شهر ۶۰۰ هزار نفری به تهران افزوده‌ایم. ما نمی‌توانیم خدمات بیشتری بدهیم، ما در شهری مثل تهران در حال حاضر بدون برنامه به تعداد شهروندان می‌افزاییم.»

آقای حناچی همچنین با بیان اینکه «در طول ۸ سال گذشته به بحران تهران دامن زده شده خبر داد که در این مدت «تعداد شهرهای اطراف تهران از ۳۲ شهر به ۵۸ شهر رسیده‌است.»

در سال‌های پس از انقلاب اسلامی همواره برخی از مسئولان از افزایش جمعیت تهران ابراز نگرانی کرده‌اند. مجلس ایران در دی ماه سال ۱۳۹۲ کلیات طرحی را برای انتقال پایتخت از تهران تصویب کرد. این طرح در حال حاضر در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در دست بررسی است.

معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی تاثیر طرح مسکن مهر بر افزایش جمعیت تهران را نگران‌کننده خواند و افزود: «تنها با طرح مسکن مهر ۲٫۷ میلیون نفر بر جمعیت‌پذیری شهر تهران افزوده خواهد شد.»

آقای حناچی در بخش دیگری از سخنان خود خبر داد که «بیش از ۳۰۰ نقطه تهران که ابعاد هر کدام از آنها در سطح هکتار است، با مبالغ گزاف و برای فعالیت‌های اقتصادی در اختیار افراد حقیقی و حقوقی قرار گرفته‌است.»

معاون شهرسازی وزیر راه و شهرسازی با انتقاد از این اقدام افزود: «در هیچ کجای دنیا خدمات عمومی تثبیت شده را به خدمات تجاری تبدیل نمی‌کنند. شهرها نباید از فروش تراکم روزگار بگذرانند این امر باعث کاهش کیفیت زندگی در شهرها می‌شود.»

آقای حناچی افزایش جمعیت دیگر کلانشهرهای ایران را نیز نگران‌کننده خواند و اضافه کرد: «در شهری مثل مشهد سالانه ۸ میلیون متر مربع پروانه ساختمانی صادر شده‌است. در اصفهان نیز صدور پروانه ساختمانی در هر سال به ۶ میلیون متر مربع رسید.»

معاون وزیر مسکن و شهرسازی همچنین خبر داد که «دولت در کنار هفت کمیسیون اصلی، کمیسیونی جدید با عنوان کمیسیون تهران و کلانشهرها تشکیل داده تا به مشکلات تهران و کلانشهرها بپردازد.»

XS
SM
MD
LG