لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۳

ازدواج سی هزار دختر زیر ۱۵ سال در ۹ ماه ابتدایی سال ۹۲


پس از انتشار نمودار توزیع سنی زوجین در ایران از سوی سازمان ثبت احوال مشخص شده‌است که در ۹ ماه آغازین سال ۱۳۹۲ در ایران ۳۰ هزار دختر نوجوان زیر ۱۵ سال ازدواج کرده‌اند.

وب‌سایت خبرآن‌لاین، دوشنبه ۱۶ تیر گزارش کرده که بر اساس نمودار سازمان ثبت احوال در این مدت بیش از ۳۰ هزار از مجموع حدود ۵۶۰ هزار ازدواج، مربوط به ازدواج دختران زیر ۱۵ سال بوده که ۳ و نیم درصد مجموع کل ازدواج‌ها را شامل می‌شود.

بر اساس آمار سازمان ثبت احوال در این مدت حدود یک سوم زنانی که ازدواج آنان ثبت شده، زیر ۱۸ سال بوده‌اند.

در ۹ ماهه سال ۹۲ بیشترین ترکیب ازدواج ثبت‌شده مربوط به ترکیب سنی مردان ۲۰ تا ۲۴ ساله با دختران ۱۵ تا ۱۹ ساله بوده که تعداد آن حدود ۹۹ هزار واقعه است.

پیش از این نیز فرشید یزدانی از اعضای انجمن حمایت از حقوق کودکان در ایران به خبرگزاری مهر گفته بود که بر اساس سرشماری رسمی، در سال ۸۹ بیش از ۳۴۰ هزار کودک زیر ۱۸ سال در ایران ازدواج کرده‌اند که ۴۲ هزار تن از آنان در زمان ازدواج ۱۰ تا ۱۴ ساله بوده‌اند.

در همین زمینه اواسط تیرماه سال ۹۱ مدیر کل ثبت احوال استان تهران گزارش کرد که در سال ۹۰ خورشیدی در استان تهران «سه هزار و ۹۳۰ دختر و پسر ۱۰ تا ۱۴ سال» و «یک هزار و ۹۳۰ دختر و پسر ۱۵ تا ۱۹ سال» ازدواج کرده‌اند.

یازدهم مرداد ماه سال ۹۱ علی‌اکبر محزون، مدیر کل وقت آمار، اطلاعات جمعیتی و مهاجرات سازمان ثبت احوال، در گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت که در سال ۹۰ تعداد «۷ هزار و ۴۴۰ ازدواج در سنین کمتر از ۱۵ سال» در ایران رخ داده‌است.

در سال ۹۱ ابوالفضل ابوترابی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، پس از انتشار آمار ارائه شده از سوی سازمان ثبت احوال درباره ازدواج کودکان «۱۰ تا ۱۴ سال» گفته بود که «هیچ دفترخانه‌ای» حق ثبت ازدواج کودکان «زیر ۱۰ سال دختر و زیر ۱۵ سال پسر» را ندارد.

بر اساس قانون شرع اسلام سن بلوغ ۹ سال تمام برای دختران و ۱۵ سال تمام برای پسران است.

XS
SM
MD
LG