لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۱

استیضاح وزیر علوم در مجلس یک ماه به تعویق افتاد


رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری
رضا فرجی دانا، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری

سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی می‌گوید که به دنبال جلسه مشترک طراحان استیضاح وزیر علوم، رییس مجلس و رضا فرجی دانا، استیضاح وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ایران یک ماه به تعویق افتاد.

بهروز نعمتی روز دوشنبه، ۱۶ تیر ماه، به خبرگزاری‌های ایران گفته است که این نشست به درخواست علی لاریجانی، رییس مجلس، و پیش از ظهر امروز برگزار شد و نمایندگان متقاضی استیضاح به وزیر یک ماه فرصت دادند تا موارد استیضاح را بررسی و رفع کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، سخنگوی هیات رییسه مجلس گفته است که «وزیر بعضی از موارد استیضاح را قول پیگیری دادند و برخی دیگر از موارد به وزارتخانه‌های دیگر مرتبط است که باید پیگیری شود».

قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، نیز با بیان اینکه «فعلا استیضاح وزیر علوم منتفی شده است» به ایرنا گفته است: «در این جلسه تاکید شد که هیچ کدام از نمایندگان حاضر در این نشست درخواست خلاف قانون ندارند و آقای فرجی دانا نیز قول داد که در راستای قانون حرکت کند».

به گفته وی، قرار است وزارت علوم هر هفته گزارشی از عملکرد خود به کمیته نظارت بر تفاهم انجام شده ارائه کند.

طرح استیضاح رضا فرجی دانا از دو هفته پیش و با امضای ۵۰ نماینده مجلس خبرساز شده است ولی هیات رییسه مجلس از اعلام وصول این طرح خوداری می‌کرد و خواستار برگزاری نشست میان طراحان استیضاح و وزیر علوم بود.

قرار بود در صورت عدم تفاهم میان طرفین، طرح استیضاح وزیر علوم در جلسه روز چهارشنبه، ۱۷ تیر، مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شود.

الیاس نادران، محمد مهدی زاهدی، علیرضا زاکانی، زهره طبیب‌زاده و جواد کریمی قدوسی از چهره‌های شاخص امضاء کننده این طرح هستند که اکثر آن‌ها وابسته به جبهه پایداری از تشکل‌های تندرو مخالف دولت حسن روحانی است.

به گزارش ایرنا، استیضاح کنندگان در طرح خود «انتخاب و انتصاب برخی معاونان و مشاوران در حوزه وزارتی، تغییر روسای برخی دانشگاه‌ها، نحوه برخورد با بورسیه‌های غیرقانونی، بازگشت به کار برخی استادان کنار گذاشته از دانشگاه‌ها در دولت قبل، بازگشت به تحصیل و رفع مشکل گروهی از دانشجویان ستاره‌دار، تغییر روند انتصاب روسای دانشگاه‌ها با در نظر گرفتن نظر مشورتی دانشگاهیان و همچنین تعلل در روند اسلامی کردن فضای دانشگاه‌ها» را به عنوان دلایل استیضاح وزیر علوم عنوان کرده‌اند.

طرح استیضاح رضا فرجی دانا با واکنش منفی بیش از ۹۰۰ استاد دانشگاه‌های ایران روبرو شده و آن‌ها در نامه‌ای به علی لاریجانی از عملکرد وزیر علوم حمایت کردند.

نمایندگان و رسانه‌های نزدیک به دولت حسن روحانی می‌گویند که این طرح، «سیاسی کاری» بوده و دلیل آن به خطر افتادن منافع استیضاح کنندگان است.

به گزارش ایرنا، محمد فاضلی، معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری ایران، در این زمینه گفته است: «مسئله استیضاح وزیر علوم وقتی به اوج رسید که مسئله بورسیه‌های غیرقانونی فاش شد و این خود شاهدی بر وارد شدن وزیر به حیطه منافع شخصی است».

اشاره وی به بورسیه‌هایی است که در دولت محمود احمدی‌نژاد به برخی از نمایندگان مجلس و نزدیکان دولت‌های نهم و دهم داده شده است. وزارت علوم دولت حسن روحانی متهم است که اسامی ۳۰۰۰ نفر از دریافت کنندگان بورسیه‌ که بدون طی شدن مدارج علمی وارد دانشگاه‌ها شده‌اند را فاش کرده است.

بازگشت دانشجویان ستاره‌دار به دانشگاه‌ها از دیگر مواردی است که بر اساس آن، نمایندگان وابسته به جبهه پایداری، رضا فرجی دانا را متهم می‌کنند که قانون را زیر پا گذاشته است و این دانشجویان نباید تحصیلات خود را از سر می‌گرفتند.

این در حالی است که وزارت علوم دولت روحانی می‌گوید که شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز این کار را صادر کرده و این وزارتخانه نقشی در تصویب آن نداشته است.

XS
SM
MD
LG