لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۲۷

ابتکار: ۳۰ سال پژوهش‌های سازمان محیط زیست ناپدید شده است


معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران
معصومه ابتکار، رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران با ابراز تاسف از «اتفاقاتی» که طی هشت سال گذشته در حوزه محیط زیست کشور رخ داده است، از ناپدید شدن «سی سال اسناد پژوهشی» این سازمان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، معصومه ابتکار که در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی نیز رییس سازمان حفاظت محیط زیست بود، روز دوشنبه ۱۶ تیرماه اعلام کرد که «بسیاری از طرح‌های پژوهشی و اطلاعات موجود در حوزه پژوهش و آموزش سازمان بر اثر مدیریت سوء هشت سال گذشته از بین رفته یا ناپدید شده است و کسی هم در قبال ناپدید شدن ۳۰ سال دستاورد سازمان در حوزه پژوهش پاسخگو نیست».

بعد از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد، ابتکار از ریاست این سازمان کنار گذاشته شد و فاطمه واعظ جوادی با تخصص روانپزشکی عهده دار این سمت شد.

در دوران دوم ریاست جمهوری احمدی‌نژاد نیز محمدجواد محمدزاده استاندار خراسان رضوی به ریاست سازمان حفاظت محیط زیست انتخاب شد. در دوران مدیریت این دو رییس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، خسارات زیادی به این حوزه وارد شد که انتقادهای گسترده‌ای را به دنبال داشته است.

خانم ابتکار در سخنان روز دوشنبه خود اشاره نکرده که این اسناد در چه سال‌هایی «ناپدید» شده‌اند. پیش از این برخی دیگر از مقامات دولت حسن روحانی از مفقود شدن اسناد ملی در هشت سال ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد خبر داده‌ بودند؛ از جمله «نابود شدن و به تاراج رفتن ۴۷ هزار نسخه کتاب، نسخه خطی، و هزاران قطعه عکس تاریخی سازمان میراث فرهنگی» و «مفقود شدن ۲۰ هزار صفحه اسناد سازمان تامین اجتماعی».

خانم ابتکار با اشاره به نگاه دولت یازدهم و رییس جمهوری به محیط زیست و اهمیت حفظ و حراست از آن گفت که هم به دلیل نگاه دولت و هم به دلیل «بحران‌های حاد و آشکار» موجود در این حوزه، تمام تلاش سازمان بر این اصل است که با ارایه راهکار‌ها و برنامه‌های علمی و عملی از شدت بحران‌های موجود بکاهد.

وی با یادآوری این موضوع که بخش اعظمی از مشکلات موجود به دلیل بی‌توجهی و مغفول ماندن محیط زیست در دوره گذشته است، اظهار داشت که برطرف کردن معضلات موجود نیازمند مدیریت مبتنی بر دانش روز و بهره گیری از تجربه و خرد بشری در کشور و خارج از کشور است.

معاون رییس جمهوری ایران گفت: چالش‌ها و مسائل محیط زیست به دلیل پیچیدگی بسیار زیاد، تغییر سریع آمار و اطلاعات، شبیه به معادله مجهول و وسیعی است که پژوهش سهم زیادی در کاهش این چالش‌ها دارند.

دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد با شتاب یافتن روند خشک شدن دریاچه ارومیه و چندین تالاب ایران، نابودی سالانه ۲۱۵ تا ۲۸۵ هزار هکتار جنگل (گزارش سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری)، نابودی مراتع و رشد بیابان‌ها، بحران آبی و آلودگی هوا همراه بوده است.

XS
SM
MD
LG