لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۶

مطهری: ممنوع‌الحیاتی خاتمی را هم می‌گفتند تا خیالشان راحت شود


علی مطهری، نماینده مجلس ایران، می‌گوید «شورای امنیت ملی مصوبه‌ای در مورد ممنوع‌التصویر بودن محمد خاتمی ندارد» و تذکرات گروهی از نمایندگان در این مورد «نامعقول» است.

آقای مطهری گفته است «بهتر بود این تذکردهندگان محترم حکم ممنوع‌الحیاتی ایشان را هم ذکر می‌کردند تا خیال خودشان را راحت کرده باشند.»

این نماینده محافظه‌کار مجلس ایران ۱۶ تیر ماه، در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا پرسیده است «بر اساس کدام حکم قضایی آقای خاتمی ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البیان شده است؟ ایشان در کدام دادگاه از خود دفاع کرده است که بعد محکوم به این احکام شده باشد؟»

روز يک‌شنبه گذشته، ده نماينده مجلس نهم که از اعضای جبهه پایداری به شمار می‌روند، در تذکری به وزير دادگستری ایران خواستار اجرای ممنوعيت‌های بيشتر عليه محمد خاتمی، رئيس جمهوری پیشین ايران شدند.

مطهری: بر اساس کدام حکم قضایی آقای خاتمی ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البیان شده است؟
مطهری: بر اساس کدام حکم قضایی آقای خاتمی ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الخروج و ممنوع‌البیان شده است؟

جواد کریمی قدوسی یکی از این نمایندگان با تاکید براینکه «محمد خاتمی به باور ما یکی از چهار نفر از سران فتنه است»، به روزنامه شرق گفته است: حکم ممنوعیت‌ها علیه خاتمی همزمان با دستور حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد به شورای عالی امنیت ملی ابلاغ شده بود.

فتنه واژه‌ای است که حکومت ایران و مخافل نزدیک به آن در باره اعتراضات گسترده سال ۱۳۸۸ به نتیجه انتخابات از آن استفاده می‌کنند.

اکنون علی مطهری با اشاره به مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران می‌گوید این شورا فقط می‌تواند احکام موقتی در شرایط بحران صادر کند و در نتیجه حصر خانگی موسوی و کروبی نیز فقط برای همان دوره بحران نافذ بوده است.

او در عین حال می‌گوید «شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای مبنی بر ممنوع‌التصویری آقای خاتمی نداشته است. این موضوع چند بار در هیئت نظارت بر مطبوعات مورد بحث قرار گرفت و نتیجه این بود که مصوبه‌ای از طرف شورای عالی امنیت ملی در این خصوص وجود ندارد.»

آقای مطهری در مورد حکم ممنوع‌الخروجی محمد خاتمی ابراز بی‌اطلاعی کرده و گفته اگر چنین حکم قضایی وجود دارد، نشانه «بی‌تدبیری» است.

او در عین حال افزوده است که نخستین بار است چیزی به نام «ممنوع‌البیانی» آقای خاتمی به گوشش می‌خورد.

طی سال‌های گذشته محمد خاتمی حضور چندانی در رسانه‌های ملی ایران، به ویژه رادیو تلویزیون دولتی نداشته است؛ روزنامه شهروند، چاپ تهران، در گزارشی این موضوع را «خاتمی‌زدایی» توصیف کرده اما نوشته است این روند از سال ۱۳۹۲ تغییر کرد.

تذکر نمایندگان مجلس در باره ایجاد ممنوعیت‌های بیشتر علیه رئیس‌جمهوری پیشین ایران در روزنامه‌های دوشنبه بازتابی گسترده داشته است.

XS
SM
MD
LG