لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

ایران: همه طرف‌ها در افغانستان را به خویشتن‌داری دعوت می‌کنیم


سخنگوی وزارت خارجه ایران در مورد بحران پیش‌آمده در پی انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان ضمن حمایت از دولتی فراگیر بر مبنای «آرای پاک»، همه طرف‌ها در آن کشور را به خویشتن‌داری دعوت کرد.

مرضیه افخم، روز چهارشنبه ۱۸ تیر، گفت « افغانستان نیاز به آرامش و ثبات دارد و باید از همه راهکارها و ابزارهای قانونی برای رسیدن به یک راه‌حل استفاده شود. در عین حال خویشتنداری طرفین در این مسئله بسیار مهم است.»

با اعلام نتایج اولیه انتخابات افغانستان، عبد‌الله عبدالله، یکی از دو رقیب این کارزار، اتهام تقلب گسترده به آن وارد کرده و گفته است این نتیجه را نمی‌پذیرد و «اجازه حکومت تقلب را در این کشور» نمی‌دهد.

از سوی دیگر ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی، تقلب را رد کرده است.

با این همه بنا شده است تا بخشی بزرگ از حوزه‌ها بازبینی بشوند و ممکن است نتایج نهایی با نتایج اولیه فرق بکند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ابراز امیدواری کرده است که کمیسیون رسیدگی‌کننده و مراجع قانونی «بتوانند به خوبی به وظایف خود عمل کنند».

او در عین حال در بخشی دیگر از سخنان خود گفته است «ما معتقد هستیم موفقیت آینده افغانستان در گرو ثبات، آرامش و تشکیل دولت فراگیر خواهد بود و امیدوار هستیم آرای پاک مردم افغانستان چنین آینده‌ای را رقم بزند.»

به گفته سخنگوی وزارت خارجه ایران «نیاز افغانستان به امنیت و ثبات یکی از اساسی‌ترین موضوعاتی است که باید مورد توجه همه طرف‌ها قرار گیرد».

علاوه بر ایران، ایالات متحده نیز پیشتر به بحران انتخاباتی افغانستان واکنش نشان داده بود.

بنا بر گزارش‌ها، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، در تماسی با آقای عبدالله، او را به آرامش دعوت کرده است.

از سوی دیگر رئیس‌جمهوری ایالات متحده به اشرف غنی احمدزی نيز گفته است که آمريکا انتظار دارد اتهام تقلب در شمارش آرا به طور کامل بررسی شود.

بنا بر گزارش‌های رسانه‌های افغانستان، قرار است جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه به آن کشور سفر کند.

رادیو آزادی، بخش دری رادیو اروپای آزاد، می‌گوید آندرس فوگ راسموسن، دبیر کل ناتو، نیز در مورد بحران انتخاباتی افغانستان ابراز نگرانی کرده و روز سه شنبه گفت این جنجال‌ها باید حل شوند و رئیس‌جمهوری جدید افغانستان تا ماه سپتامبر سند امنیتی را با ناتو امضا کند.

سند امنیتی امضا نشده افغانستان و نیروهای چندملیتی، وضعیت آنها را در سال‌های پیش‌رو مشخص می‌کند و از جمله موارد مورد اختلاف میان غرب و حامد کرزی، رئیس‌جمهوری فعلی بوده است.

XS
SM
MD
LG