لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۱

جنگ اسرائیل و حماس و اتهام عکس‌های تقلبی در توییتر


یکی از اهداف حمله اسرائیل به غزه
یکی از اهداف حمله اسرائیل به غزه

دور تازه تنشی که از ماه گذشته با ربوده و کشته شدن سه نوجوان اسرائیلی و یک نوجوان فلسطینی در این کشور و سرزمین‌های فلسطینی آغاز شد و اکنون به حمله هوایی از سوی اسرائیل و راکت‌پرانی از سوی حماس رسیده طبیعتا به عرصه اینترنت هم کشیده شده است.

با این حال یک سازمان خبری هم در میانه آتش و درگیری گرفتار شده است.

ماجرا از آنجا آغاز شد که بخش «بی‌بی‌سی ترندینگ» روز سه‌شنبه در ویدئویی از زبان یک خبرنگار عرب‌زبان خود «بعضی از» عکس‌های منتشره در شبکه اجتماعی توییتر با هشتگ «غزه هدف حمله» [gazaunderattack#] را تقلبی و غیرواقعی خواند.

آن طور که در این ویدئو اشاره می‌شود، تنها بعضی از عکس‌هایی که در این هشتگ صدها هزار بار دست به‌دست چرخیده و به‌اصطلاح توییت شده واقعی است و واقعا غزه این روزها را نشان می‌دهد که هدف حملات بی‌امان اسرائیل قرار گرفته است.

ظاهرا باقی عکس‌ها نه مربوط به غزه این روزهاست و نه حتی مربوط به سال ۲۰۱۴. در ویدئوی بی‌بی‌سی اشاره می‌شود که این عکس‌های «تقلبی» هیچ ارتباطی به حملات چند روز اخیر اسرائیل به غزه ندارد.

عکس‌های «تقلبی» در هشتگ «غزه هدف حمله» ظاهرا مربوط به سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ و بیشتر شهرهای عراق و سوریه از جمله حلب است که در سه سال و اندی گذشته درگیر جنگ داخلی وحشیانه‌ای بوده است.

بی‌بی‌سی در ادامه به کاربران رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی توصیه می‌کند که پیش از به اشتراک گذاشتن هر عکسی، مخصوصا عکس‌های خبری، از صحت و واقعی بودن آن مطمئن شوند.

ادعای بی‌بی‌سی مبنی بر تقلبی بودن عکس‌های موجود در توییتر از غزه باعث واکنش شدید کاربران این شبکه اجتماعی شده است که در دو جبهه علیه بی‌بی‌سی و به طرفداری از این سازمان خبری در برابر هم قرار گرفته‌اند.

عده‌ای این سازمان خبری را به جانب‌داری از دولت اسرائیل متهم کرده و می‌گویند که سعی دارد اتفاقات این روزها در غزه را کوچک و کم‌اهمیت جلوه دهد.

اما عده‌ای دیگر از بی‌بی‌سی دفاع کرده و معتقدند که هیچ جانب‌داری از طرف خاصی در کار نیست و این نوع تقلب پیشتر هم اتفاق افتاده است.

از جمله آن طور که وب‌سایت خبری هافینگتون پست اشاره می‌کند، در نوامبر سال ۲۰۱۲ هم زمانی که اسرائیل عملیاتی نظامی در غزه داشت عکسی از جسد چندین کودک در اینترنت دست‌به‌دست می‌چرخید که گفته می‌شد در غزه کشته‌ شده‌اند.

با این حال مدتی بعد مشخص شد که این کودکان در سوریه جان باخته و عکس در سوریه گرفته شده است.

سال گذشته هم وب‌سایت سی‌ان‌ان، شبکه خبری آمریکایی، عکسی از قربانیان یک تصادف رانندگی در هند را به نمایش گذاشت که با فوتوشاپ به عنوان عکسی از کشتار مسلمانان بنگال در وب‌سایت فیس‌بوک به اشتراک گذاشته شده بود.

در ادامه حملات اسرائیل به نوار غزه در روز چهارشنبه، ۱۸ تیر، ۲۲ فلسطینی کشته شدند تا در طول تنها دو روز شمار قربانیان این حملات به ۴۳ نفر از جمله ۹ کودک و شش زن برسد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی، دولت اسرائیل را به «نسل‌کشی» در غزه متهم کرده و از نهادهای بین‌المللی خواست که مانع این حملات شوند. اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تاکید کرده است که این حملات ادامه و گسترش خواهد یافت، مگر آن که شلیک به سمت اسرائیل متوقف شود و آرامش دوباره برقرار گردد.

XS
SM
MD
LG