لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۴

آژانس انرژی: «سقوط ناگهانی» صادرات نفت ایران در ماه گذشته


آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود از افت چشمگیر صادرات نفت ایران در ماه گذشته میلادی نسبت به ماه قبل از آن خبر داد. صادرات نفت ایران در این ماه ۲۶ درصد افت داشته است.

به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت جورنال، آژانس بین‌المللی انرژی روز جمعه، ۲۰ تیرماه، گزارش داد که صادرات نفت ایران در ماه ژوئن، تقریبا به سطح اکتبر ۲۰۱۳، یک ماه قبل از حصول توافق موقت اتمی در ژنو رسیده است.

بر اساس این گزارش، صادرات روزانه نفت خام و میعانات نفتی ایران در ماه گذشته مجموعا یک میلیون و ۸۰ هزار بشکه بوده که نسبت به ماه قبل از آن ۲۶ درصد افت را نشان می‌دهد.

این گزارش، علت امر را کاهش ناگهانی خرید نفت دو مشتری بزرگ آسیایی از ایران عنوان کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی که به ۲۸ کشور صنعتی مصرف‌کننده نفت مشاوره انرژی می‌دهد، در ادامه می‌گوید که واردات نفت چین از ایران در ماه گذشته تا ۳۶ درصد افت داشته و به رقم ۵۱۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

چین طی دو ماه آوریل و مه به خاطر کاهش ذخایر استراتژیک نفت خود، واردات نفت از ایران را به شدت افزایش داده بود.

همچنین هند، دومین مشتری نفت ایران، در ماه ژوئن تنها روزانه ۱۴۱ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است که نسبت به ماه قبل از آن کاهشی ۲۹ درصدی را نشان می‌دهد.

ایران در ماه اکتبر ۲۰۱۳ توانسته بود روزانه تنها ۷۱۵ هزار بشکه صادرات نفت داشته باشد، اما با توافق هسته‌ای ژنو که یک ماه بعد در ۲۰ نوامبر حاصل شد، صادرات نفت ایران اوج گرفت.

این گزارش می‌گوید که هنوز هم در تحلیل نهایی، متوسط صادرات نفت ایران در پنج ماه اول سال ۲۰۱۴ روزانه ۱.۱ میلیون بشکه است که حدود ۱۰۰ هزار بشکه بیشتر از انتظار غرب است.

بر اساس توافق هسته‌ای ژنو، آمریکا متعهد شد که فشار به مشتریان نفتی ایران برای کاهش هر چه بیشتر خرید نفت از ایران را متوقف کند، اما صادرات نفت ایران در همان میزان، یعنی حدود یک میلیون بشکه در روز باقی بماند.

آژانس انرژی می‌گوید که اگر صادرات نفت ایران در ماه جاری نیز کاهش نیابد، در مجموع متوسط صادرات نفت ایران در بازه زمانی توافق شش ماهه ژنو، بالاتر از انتظار غرب خواهد بود.

توافق شش ماهه ژنو که از ۲۰ ژانویه آغاز شده است، ۲۰ ژوئیه مصادف با ۲۹ تیرماه به پایان خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG