لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

اسرائیل خواستار تخلیه ساکنان شمال غزه شد


نیروی زمینی اسرائیل روز شنبه نزدیک نوار غزه
نیروی زمینی اسرائیل روز شنبه نزدیک نوار غزه

ارتش اسرائیل اعلام کرده است در پاسخ به راکت‌پرانی‌های شبه‌نظامیان فلسطینی از غزه به شهرهایش، از ساکنان نواره شمالی غزه خواسته است این منطقه را ترک کرده و به سوی نقاط جنوبی تر غزه بروند.

فرمان ارتش اسرائیل از ساکنین منطقه «بیت لحیه» در شمال غزه خواسته بود تا ظهر یکشنبه، بیست و دوم تیر، منطقه را ترک کرده باشند.

رسانه‌های فلسطینی می‌گویند، صدها نفر از ساکنان «بیت لحیه» این هشدار اسرائیل را جدی گرفته و برخلاف رهنمود وزارت داخله فلسطینی، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

وزارت داخله فلسطینی از ساکنان فلسطینی خواسته است، به هشدارهای ارتش اسرائیل «بی‌اعتنایی» کنند.

اسرائیل می‌گوید، راکت‌های دور برد که در روزهای گذشته مرکز و بخش‌هایی از شمال اسرائیل را هدف قرار داد، از شمال غزه شلیک شد.

روزنامه جروزالم پست یکشنبه خبر داده است که فرمان تخلیه «بیت لحیه»، مقدمه‌ای برای وارد کردن قریب الوقوع نیروهای پیاده نظام اسرائیل به غزه است.

دهها هزار نیروی ذخیره ارتش اسرائیل از هفته گذشته فرمان خدمت گرفته و با تانک‌ها در کمربندی غزه آماده دریافت دستور کادر سیاسی کشور خود هستند.

همزمان، کوماندوهای دریایی اسرائیل در ساعات اولیه یکشنبه نقاطی را که از آنجا راکت‌های برد بلند شلیک شده بود، هدف قرار دادند.

عملیاتی که اسرائیل آن را «صخره استوار» ولی فلسطینی‌ها آن را «بنیان مرصوص» نامگذاری کرده‌اند، یکشنبه وارد ششمین روز خود شد.

با وجود این، در طول روز یکشنبه حملات راکتی به سوی نقاط مختلف، به ویژه مناطق نزدیک به غزه، ادامه یافت؛ «بئر طوبیا»، «اشکول» و بندر اشکلون در شمار مناطقی بودند که راکت به سوی آنها شلیک شد.

بامداد یکشنبه صدای آژیر خطر نیز در اطراف فرودگاه بین‌المللی «بن گوریون» و شهرهای «مودیعین»، «رخووت» و «نص صیونا» به صدا درآمد.

سامانه دفاع ضد راکتی «گنبد آهنین» در اولین ساعات یکشنبه چهار راکت را که به سوی نقاط مرکزی اسرائیل شلیک شده بود، منهدم کرد.

حماس اعلام کرده بود، ساعت ۹ شنبه شب (به وقت اسرائیل) شمال تل آویو را مورد حمله راکتی قرار م‌ دهد؛ هنوز دقایقی از این ضرب الاجل سپری نشده بود، که حملاتی صورت گرفت اما «گنبد آهنین» راکت‌ها را منهدم کرد.

به گزارش شبکه الجزیره، شاخه نظامی حماس شش راکت دور برد را که نام «جعبری هشتاد» برای آن انتخاب شده است، شامگاه شنبه به سوی منطقه «گوش دان» (شامل تل آویو و شهرهای اقماری اطراف آن) شلیک کرد.

راکت «جعبری هشتاد» به یاد احمد الجعبری نامگذاری شده است؛ او از فرماندهان ارشد شاخه نظامی حماس و عامل ربودن گیلعاد شلیط، نظامی اسرائیلی بود؛ اسرائیل الجعبری را در نوامبر ۲۰۱۲ هدف قرار داد.

اسرائیل همچنین اعلام کرد که بامداد یکشنبه خانه یکی از فعالان «یگان‌های القدس»، شاخه نظامی حماس را در خان یونس، در جنوب باریکه غزه بمباران کرد، که به کشته شدن سه شبه نظامی و یک زن فلسطینی انجامید.

حملات هوایی اسرائیل در بامداد یکشنبه افزون بر خان یونس، بخش شمالی غزه را نیز دربرگرفت.

جنگنده‌ها و پهپادهای اسرائیلی شنبه شب نیز خانه چهار نفر از فعالان حماس و جهاد اسلامی فلسطین را، که به گفته سخنگوی ارتش اسرائیل، عامل حملات راکتی به سوی اسرائیل بوده اند، بمباران کردند.

دکتر اشرف القدره، سخنگوی وزارت بهداشت و درمان فلسطینی نیز اعلام کرد که شامگاه شنبه در حمله هوایی اسرائیل به محله «التفاح» در شرق غزه، پانزده نفر در انهدام یک خانه و یک مسجد همجوار کشته شدند.

خانه‌ای که بمباران شد، منزل تیسیر بطش، رئیس پلیس حماس در غزه بود.

در برخی از گزارش‌ها شمار تلفات در خانه تیسیر بطش، هجده نفر و اکثراً از میان زنان و کودکان، اعلام شده است. بیرون کشیدن اجساد از زیر آوار این خانه ساعت‌ها طول کشید.

اسرائیل می‌گوید، شبه نظامیان فلسطینی عامدانه از درون مساجد، مراکز درمانی و حتی از مرکز معلولین در شمال غزه، به سوی اسرائیل راکت پرانی کرده و با این کار خود، از غیرنظامیان غزه به عنوان سپر انسانی سوء استفاده می‌کنند.

در حملات هوایی روز شنبه، بیست و یکم تیر، دو برادر اسماعیل هنیه، معاون رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه کشته شدند؛ هنیه خود از بیم سوء قصد از سوی اسرائیل، همانند سایر سران حماس، پنهان شده است.

ارتش اسرائیل پس از نشست پنجشنبه شب کابینه امنیتی این کشور اختیار گرفت که خانه فعالان شاخه‌های نظامی حماس و سایر تشکل های مسلح فلسطینی را هدف قرار دهد.

شمار تلفات در طرف فلسطینی همچنان رو به افزایش است و تا بامداد یکشنبه به مرز ۱۶۰ نفر نزدیک شده بود و بیش از هزار فلسطینی نیز زخمی شده‌اند.

در طرف اسرائیلی تنها خساراتی اندک وارد شده است؛ در شش روز عملیات جاری، یک غیر نظامی اسرائیل زخمی شده است.

به گزارش رادیو اسرائیل، چهار نظامی این کشور نیز یکشنبه در حمله کوماندویی به منطقه‌ای که از آن راکت شلیک شده بود، به طور سطحی مجروح شدند.

همزمان، در حمله ای از حومه بندر صور در جنوب لبنان، در اوایل بامداد یکشنبه سه فروند راکت به سوی «گالیل» در شمال اسرائیل شلیک شد.

ارتش اسرائیل ارزیابی کرد که گروه‌های حامی فلسطینی عامل این حمله راکتی از جنوب لبنان بوده‌اند.

در همین حال، جوانان فلسطینی در شنبه شب تا اولین ساعات بامداد یکشنبه در بسیاری از محله های اطراف بیت المقدس، اورشلیم و نیز شهرک های کرانه باختری به سوی نظامیان اسرائیلی سنگ پرانی کرده و بطری آتشزا انداختند.

اسرائیل درخواست جامعه جهانی برای قطع حمله به غزه را رد کرده است؛ نخست وزیر اسرائیل تاکید کرده است که هر کشور دیگری نیز در برابر حملات راکتی روزانه به جان و مال مردم خود «دست روی دست نمی‌گذاشت».

بحران امنیتی برخی از برنامه‌های هنری بین‌المللی را که قرار بود در روزهای جاری در اسرائیل برگزار شود، و از جمله کنسرت نیل یانگ، خواننده پرآوازه را لغو کرده است.

از ماه گذشته که سه نوجوان اسرائیلی توسط شبه نظامیان فلسطینی ربوده شده و به قتل رسیدند، آرامش لرزان یکسال و نیم اخیر میان اسرائیل و فلسطینی‌ها به شدت مختل شده است.

کشتن یک نوجوان فلسطینی و سپس ضربه اسرائیل به شش عضو حماس در یک تونل، به آغاز حملات راکتی گسترده فلسطینی‌ها علیه شهرهای اسرائیلی و واکنش هوایی سهمگین اسرائیل علیه غزه منجر شد.

XS
SM
MD
LG