لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۹

روحانی و ظریف از احتمال تمديد مذاکرات با گروه ۱+۵ خبر دادند


حسن روحانی، رييس جمهوری اسلامی و محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران روز پنجشنبه، ۲۶ تير، از احتمال تمديد مذاکرات هسته‌ای با گروه ۱+۵ خبر دادند.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، حسن روحانی در ديدار با روزنامه نگاران گفته است: «اگر امروز برای ما روشن شود که طرف مقابل ما در برابر حقوق و نظرات ملت ايران در چارچوب مقررات بين‌المللی احترام قائل است، به مذاکرات ادامه می‌دهيم و اگر ضروری و لازم باشد، زمان مذاکره را تمديد می‌کنيم.»

رييس جمهوری اسلامی پيروزی در اين مذاکرات را به نفع ملت ايران و منطقه دانست و افزود: «آنچه که ما در اين مذاکرات می‌خواهيم برد - برد است.»

وی در عين حال گفت: «‌برنامه‌های دولت برای عبور از مشکلات بدون درنظر گرفتن حاصل اين مذاکرات بوده است و از سوی ديگر اميدواريم که طرف مقابل نيز واقعيت را درک کرده باشد.»

کاهش غنی‌سازی اورانيوم، سرنوشت تاسيسات فردو و اراک و همچنين نحوه لغو تحريم‌های ايران از موارد اصلی اختلافی ميان تهران و گروه ۱+۵ است که طرفين هنوز نتوانسته‌اند درباره‌شان به توافق نهايی برسند، گرچه از برخی پيشرفت‌ها در اين زمينه‌ها خبر داده‌اند.

دور ششم گفت وگوهای هسته‌ای ايران روز جمعه، ۲۷ تير، به پايان می رسد و طرفين مذاکره در حال رايزنی برای تمديد اين مذاکرات هستند.

محمد جواد ظريف، وزير امور خارجه ايران، روز پنجشنبه پس از ديدار با کا‌ترين اشتون، مسئول امور سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت که مدت زمان تمديد احتمالی مذاکرات ايران و ۱+۵، مشخص و براساس توافق ژنو تا ۲۴ نوامبر (آذرماه) است.

آقای ظريف در عين حال گفت: «فقط نياز است در مذاکرات به اين نتيجه برسيم که نياز به تمديد مذاکرات داريم و اينکه روش تمديد را اعلام کنيم.»

وی چهارشنبه شب نيز گفته بود که امکان «دستيابی به راه حل هسته‌ای در چند روز آينده متصور نيست».

وزير امور خارجه ايران گفت: «ما نمی‌خواهيم مذاکراتی را تمديد کنيم که دوباره ۱۰ روز مانده به پايان مهلت برگرديم و در شرايط تنگنای زمانی مذاکره کنيم بلکه می‌خواهيم از الان تا پايان، زمان بندی مذاکرات تا آذرماه را طراحی کنيم که برای رسيدن به توافق نهايی مورد استفاده قرار بگيرد.»

خبرگزاری رويترز روز پنج‌شنبه به نقل از «ديپلمات‌ها» خبر داد که اين رشته از مذاکرات «احتمالا» در ماه سپتامبر آينده، دو ماه ديگر، از سر گرفته خواهد شد.
آقای ظريف با بيان اينکه متاسفانه هنوز کار زيادی داريم افزود: «ولی اين بدان معنا هم نيست که مشکلات غيرقابل رفع باشد.»

وی سخنان اخير رهبر جمهوری اسلامی را راهگشا توصيف کرد و گفت که «اين سخنان به خوبی نشان داد که برنامه هسته‌ای ايران با يک هدف مشخص از روز اول برنامه ريزی شده است.»

وی در عين حال گفت: «قابل فهم بودن اين موضوع برای طرف‌های ما نياز به بحث داشت.»

سخنان آقای ظريف در حالی است که پيش از اين ديپلمات‌های غربی گفته بودند سخنان رهبر جمهوری اسلامی در ميانه مذاکرات اتمی ايران و قدرت‌های جهانی، هيات مذاکره‌کنندگان ايرانی را غافلگير کرده است.

آيت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، تاکيد کرده که قدرت‌های جهانی در نظر دارند ظرفيت غنی‌سازی اورانيوم در ايران به ۱۰ هزار سو محدود شود در حالی که ايران به ۱۹۰ هزار سو نياز دارد.

روز چهارشنبه نيز «قريب به اتفاق نمايندگان مجلس ايران» در بيانيه‌ای با اشاره به سخنان رهبر جمهوری اسلامی از تيم مذاکره کننده هسته‌ای ايران خواسته بودند از هرگونه توافقی که «ميزان ۱۹۰ هزار سو» را نقض کند خودداری کنند.

XS
SM
MD
LG