لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۰

مرگ ۱۵ نفر در حمله اسرائیل به پناهگاه زیر نظر سازمان ملل


مدرسه‌ای در بیت حانون که مورد حمله اسرائیل واقع شد
مدرسه‌ای در بیت حانون که مورد حمله اسرائیل واقع شد

حمله اسرائیل به یک مدرسه - پناهگا‌ه در نوار غزه که زیر نظر سازمان ملل متحد اداره می‌شود، ۱۵ کشته بر جای گذاشت تا آمار کشته‌شدگان فلسطینی در جریان حملات اخیر اسرائیل به این منطقه به ۷۷۷ نفر برسد.

بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، این حمله را به شدت محکوم کرده و خواستار توقف فوری کشتار شده است.

گزارش خبرگزاری فرانسه در روز پنج‌شنبه، دوم مرداد، حاکی است، خمپاره‌ای که ارتش اسرائیل شلیک کرد در وسط حیاط مدرسه فرود آمد، جایی که آوارگان فلسطینی برای در امان ماندن از تهاجم اسرائیل به آن پناه آورده و چادر برپا کرده بودند.

بر اساس اعلام سازمان‌های امداد غزه، این حمله به مرگ ۱۵ نفر و جراحت بیش از ۲۰۰ نفر انجامیده است.

خبرگزاری رویترز نیز سخنان رییس یک بیمارستان محلی در بیت حانون، محل وقوع حادثه، را بازتاب داده است که ضمن تایید آمار کشته‌شدگان می‌گوید برای ارائه خدمات درمانی به بازماندگان «چنین قتل عامی» بیش از یک بیمارستان لازم است.

این گزارش با توصیفات عکاس خبرگزاری رویترز از حادثه همراه است که عنوان می‌کند جوی‌های خون روی زمین و میزهای دانش‌آموزان در حیاط مدرسه جاری است در حالی که بازماندگان حادثه مویه می‌کنند.

لیلا الشینباری که هنگام بمباران مدرسه در آنجا حاضر بود می‌گوید، خانواده‌هایی که به مدرسه پناه آورده بودند انتظار داشتند به زودی در کاروان‌های صلیب سرخ آنجا را ترک کنند.

کریس گانز، سخنگوی نهادی زیر مجموعه سازمان ملل متحد با عنوان امداد و کار آوارگان فلسطینی، ضمن تایید این حادثه از اسرائیل انتقاد می‌کند و می‌گوید که پیش از این درباره این پناهگاه در بیت حانون با ارتش اسرائیل هماهنگی‌های لازم صورت گرفته بود و این نهاد تمام روز سعی کرده بود که موافقت اسرائیل را با خروج غیرنظامیان از آنجا جلب کند، اما آنها هیچ تضمینی در این رابطه ندادند تا ماجرا به این تراژدی ختم شود.

به گفته او، ارتش اسرائیل از روز دوشنبه تاکنون سه پناهگاه سازمان ملل متحد در مناطق مختلف را بمباران کرده‌، اما حملات پیشین تلفاتی نداشته است.

با بالا رفتن آمار کشته‌شدگان غیرنظامی حملات اسرائیل به فلسطین، انتقادهای بین‌المللی از حکومت اسرائیل نیز افزایش یافته است.

بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، در واکنش به حمله اسرائیل به مدرسه یادشده در غزه اعلام کرد که از شنیدن این خبر «وحشت‌زده» شده و این اقدام ارتش اسرائیل را «به شدت محکوم می‌کند».

به گفته او، در این حمله «بسیاری کشته شدند، از جمله زنان، کودکان و همچنین یک نفر از کارکنان سازمان ملل متحد».

وی اظهار داشت: «حمله امروز بر ضرورت توقف کشتار صحه می‌کند و این کشتار از همین لحظه باید متوقف شود».

در همین حال فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا که به اسرائیل سفر کرده است، روز پنج‌شنبه در کنفرانس خبری مشترکی با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل گفت که «بریتانیا از تلفات سنگین غیرنظامیان در غزه به شدت نگران است».

آقای هاموند اما در عین حال حماس را مسئول آغاز درگیری‌های اخیر میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها دانسته است.

در نقطه مقابل، رهبری ایران که از حماس حمایت می‌کند خواستار مسلح شدن کرانه باختری مانند غزه شده است که در واکنش به سخنان آیت‌الله خامنه‌ای در این باره سازمان بسیج نیز با انتشار بیانیه‌ای از دولت حسن روحانی خواسته است ایحه‌ای برای کمک به مسلح ساختن کرانه باختری تدوین کند.

گزارش‌ها از جنگ اخیر اسرائیل با فلسطینی‌ها و نتایج آن حای کاست، آژانس امنیت هوانوردی اروپا روز پنجشنبه اعلام کرده شرکت‌های اروپایی پروازهای خود را به مقصد تل آویو از سر گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تصمیم براساس اطلاعاتِ ارائه شده توسط سازمان هواپیمایی اسرائیل اتخاذ شده است.

سازمان هواپیمایی فدرال آمریکا نیز روز پنجشنبه اعلام کرد که ممنوعیت پروازهای این کشور به فرودگاه بن گوریون تل ‌آویو را برداشته است.

در پی اصابت یک موشک به نزدیکی فرودگاه بن گوریون تل آویو در روز سه‌شنبه هفته جاری، برخی از پروازهای اروپا و آمریکا به این فرودگاه لغو شده بود.

XS
SM
MD
LG