لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

کابینه اسرائیل طرح جان کری برای آتش بس در غزه را رد کرد


رسانه های اسرائيل شامگاه جمعه سوم مرداد گزارش دادند که دولت اين کشور در يک نشست چند ساعته طرح وزير خارجه آمريکا برای برقراری آتش بس را رد کرده است.

براساس شبکه دوم تلويزيون اسرائيل، وزيران کابينه سياسی – امنيتی اسرائيل «به اتفاق آراء» طرح جان کری را رد کردند.

در همين حال، نشست طولانی اين کابينه ساعاتی پس از رد طرح نيز ادامه يافته است.

ساعاتی پيش از آن، وای.نت، تارنمای خبری روزنامه يديعوت آخرونوت، خبر داده بود که اکثر وزيران ارشد کابينه، که خود رهبران احزاب همپيمان با حزب حاکم ليکود هستند، با اين طرح مخالفت کرده و زمان حاضر را برای پذيرش آتش بس مناسب ندانسته اند.

بر اساس گزارشی که روزنامه نيويورک تايمز جمعه منتشر کرده بود، طرح آقای کری برقراری آتش بس را در دو مرحله توصيه کرده بود.

بنوشته نيويورک تايمز، قرار بود ابتداء آتش بس موقت به مدت پنج روز تا يک هفته از اولين ساعت يکشنبه پنجم مرداد برقرار شود تا سپس به آتش بسی پايدار مبدل گردد.

کابينه سياسی- امنيتی اسرائيل که وزيران پست های حساس امنيتی و نظامی عضو آن هستند، در حالی طرح جان کری را رد کرد که ده روز پيش از آن، ابتکار عمل مصر را برای آتش بس پذيرفت و اجرای آن را هم آغاز کرد.

اما پس از آنکه حماس آتش بس ده روز پيش را نقض کرد، اسرائيل با تشديد حملات هوايی، دو روز پس از آن، هزاران نفر از نيروهای پياده نظام خود را وارد بخش هايی از غزه کرد.

کابينه اسرائيل در حالی طرح آمريکا را رد کرد که بنظر می رسيد، اين بار حماس آمادگی بيشتری برای پذيرش آتش بس از خود نشان می دهد.

خالد مشعل، رييس دفتر سياسی حماس، پنجشنبه شب در مصاحبه با شبکه جهانی بی بی سی گفته بود، حصر غزه برطرف شود و يک ميليون و هشتصد هزار جمعيت اين باريکه زندگی محترمانه ای داشته باشند، حماس با آتش بس موافقت می کند.

اما وبسايت اسرائيلی «والا» جمعه نوشته بود، دولت اسرائيل در ادامه تماس های خود با دولت آمريکا، تاکيد دارد که نيروهايش بايد بتوانند پس از آتش بس نيز به اقدام عليه «تونل های تروريستی» حفر شده ميان غزه به خاک اسرائيل ادامه دهند.

يووال اشتاينيتز، وزير اطلاعات و راهبردی اسرائيل، جمعه به شبکه دوم تلويزيون اسرائيل گفت، اسرائيل طرحی که معضل تونل ها را بدون حل باقی بگذارد، قبول ندارد.

در همين حال، روز جمعه پنجم مرداد دو نفر ديگر بر شمار کشته های نظامی اسرائيل افزوده شد و اين رقم به ۳۴ نفر رسيد.

همزمان، ارتش اسرائيل جمعه رسماً اعلام کرد سرباز اورون شائول در نبردهای روز نخست از حضور پياده نظام در انفجار يک تانک در «بيت لاهيا» کشته شده بود.

حماس در يک هفته اخير مدعی بود که اين سرباز را در اسارت خود دارد.

در پايان هجدهمين روز از اين بحران، شمار کشته غيرنظامی اسرائيل همچنان دو تن باقی مانده و يک کارگر تايلندی نيز جان خود را بر اثر اصابت راکت شليک شده از غزه در روزهای گذشته از دست داد.

اين درحالی است که در اين روز، دهها راکت ديگر شهرهای بزرگ و کوچک اسرائيل و از جمله تل آويو را هدف قرار داد اما آسيب جانی در پی نداشت.

اما شمار کشته های طرف فلسطينی روز جمعه از مرز ۸۵۰ نفر و زخمی ها از پنج هزار و پانصد تن نيز فراتر رفت.

سرهنگ موتی آلموز، سخنگوی ارتش اسرائيل جمعه گفت، فاجعه مدرسه زيرپوشش سازمان ملل متحد در غزه در دست بررسی است و اين احتمال که آتش «اشتباهی» چند توپ نيروی زمينی اسرائيل عامل اين حادثه باشد، در دست بررسی است.

در فاجعه مدرسه «بيت حانون» روز پنجشنبه پانزده تن کشته و حدود دويست تن زخمی شدند؛ آنها همگی در ميان يکصد و پنجاه هزار نفری بودند که از بيم جان خود به مدارس وابسته به سازمان ملل پناه برده اند.

دبيرکل سازمان ملل، وزير امور خارجه آمريکا و جامعه جهانی واکنش تندی به اين رخداد نشان داده و آن را محکوم کردند.

همزمان، در تظاهراتی که زير عنوان «روز خشم» به فراخوان تشکيلات خودگردان فلسطينی در آخرين جمعه ماه رمضان در شرق بيت المقدس (اورشليم) و کرانه باختری برگزار شد، دستکم پنج تن از فلسطينی ها کشته شدند.

در پی رخدادهای خشونت بار کرانه باختری، حماس که به تازگی با جنبش فتح آشتی کرده است، نسبت به آغاز «انتفاضه (خيزش) سوم» عليه اسرائيل هشدار داد.

XS
SM
MD
LG