لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۳

آمریکا خواستار آزادی خبرنگار روزنامه واشینگتن پست در ایران شد


جیسون رضاییان و همسرش یگانه صالحی
جیسون رضاییان و همسرش یگانه صالحی

وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه خواستار آزادی جيسون رضائيان،خبرنگار واشینگتن پست، همسرش و دو نفر بازداشتی اخير در ايران شده است.

جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمريکا گفت واشينگتن از دولت سوئيس خواسته است تا به عنوان نماينده دولت آمريکا در ايران، پرونده جيسون رضائيان را پيگيری کند.

به گزارش روزنامه واشينگتن پست، جن ساکی در اين نشست خبری گفت: ما از دولت ايران می ‌خواهيم هر چه سريعتر آقای رضائيان و سه تن ديگر را آزاد کند.

پیشتر، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و سازمان گزارشگران بدون مرز اقدام جمهوری اسلامی در بازداشت جیسون رضاییان، خبرنگار روزنامه واشینگتن‌پست، و همسر او، یگانه صالحی، و یک عکاس آمریکایی را «نگران‌کننده» خوانده و محکوم کردند.

وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران روز جمعه، سوم مرداد، سخنان هادی قائمی، دبیر این نهاد، را منتشر کرده است که تاکید می‌کند دولت حسن روحانی باید در مورد آزار و اذیت خبرنگاران خارجی پاسخ‌گو باشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی ایران سه‌شنبه گذشته با یورش به خانه جیسون رضاییان و همسر او، یگانه صالحی به بازداشت آنها و توقیف برخی وسایل شخصی‌شان مانند لپ‌تاپ و کتاب اقدام کرده‌اند.

گزارش‌هایی نیز از بازداشت یک عکاس ایرانی – آمریکایی و یک تبعه دیگر آمریکا در ایران منتشر شده است که به ماجرا ابعاد گسترده‌تری می‌بخشد.

این بازداشت‌ها را رئیس دادگستری استان تهران تایید کرده، اما هیچ اشاره‌ای به اتهامات آنها نکرده است.

وب‌سایت کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت‌وگویی نیز با مادر جیسون رضاییان منتشر کرده است که می‌گوید فرزند او سال ۱۳۸۸ و در جریان رخدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران نیز بازداشت شده بود.

سازمان گزارشگران بدون مرز می‌گويد که ايران يکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

XS
SM
MD
LG