لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

روحانی: تحلیل‌ها نشان می‌دهد ریشه «دو غده چرکین منطقه» یکی است


مراسم دیدار عید فطر. ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۴
مراسم دیدار عید فطر. ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۴

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز سه‌شنبه هفتم مرداد دولت اسرائیل و گروه داعش را «دو غده چرکین» نامید و افزود که «همه تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ریشه هر دو غده از یک نقطه نشأت می‌گیرد.»

به گزارش خبرگزاری مهر وی این مطلب را در جریان دیدار مسئولان جمهوری اسلامی و سفیران کشورهای اسلامی به مناسبت عید سعید فطر با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بیان کرده‌است.

حسن روحانی در این مراسم گفت: «متأسفانه در این منطقه و در دنیای اسلام با دو غده چرکین مواجه‌ایم. غده‌ای که همواره موجب آزار فلسطینیان و مسلمانان شده‌است و این روزها سرباز کرده و سرزمین زیتون را به خاک و خون کشیده‌است.»

وی افزود: «غده چرکین دیگری که موجب آزار مسلمانان در این روزها شده‌است حرکتی است که به نام اسلام، دین، خلافت و امارت آغاز شده‌است و اقدام به آدم‌کشی و مسلمان‌کشی در منطقه می‌کند و همه تحلیل‌ها نشان می‌دهد که ریشه هر دو غده از یک نقطه نشأت می‌گیرد.»

در ماه‌های اخیر، گروهی سنی‌مذهب به نام «دولت اسلامی عراق و شام»، داعش، موفق شده مناطق وسیعی از سوریه و عراق را به تصرف خود درآورده و اعلام ایجاد «دولت اسلامی» و خلافت کند.

این روند، دولت‌های عراق و سوریه را که مواضع نزدیکی به جمهوری اسلامی دارند با چالش‌های جدی مواجه کرده‌است.

رئیس جمهور ایران روز سه‌شنبه پس از اشاره به داعش و اسرائیل در ادامه سخنانش گفت: «امروز جمهوری اسلامی ایران با همه توان و امکانات در پی ایجاد ثبات و امنیت و جلوگیری از کشتار و خونریزی و بازگشت صلح عادلانه به منطقه است و دربرابر کسانی که خواب تضعیف اسلام و مسلمین را دیده‌اند ایستادگی خواهد کرد تا این آرزوی آنان در گور دفن شود.»

روز سه‌شنبه در همین مراسم، آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، خواستار کمک همه دنیا برای تجهیز فلسطینی‌ها علیه اسرائیل شد و این اقدام را «وظیفه» همه دنیا دانست.

وی در خطبه اول خود در مصلای تهران، دولت اسرائیل را «گرگ درنده و خونخوار کافر»، و «دشمن پلید، خبیث، نجس و بی‌رحم»، و «رژیم کودک‌کش» لقب داد.

عملیات ارتش اسرائیل در منطقه غزه از حدود سه هفته پیش آغاز شده و تلاش‌های بین‌المللی برای ایجاد آتش‌بس در این درگیری‌ها هنوز بی‌نتیجه مانده است.

علی خامنه‌ای روز سه‌شنبه با آنچه «آتش‌بس تحمیلی» در غزه نامید و هم‌چنین خلع سلاح حماس مخالفت کرد.

XS
SM
MD
LG