لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۶

قاسم سلیمانی: لحظه‌ای از حمایت از «مقاومت» دست نمی‌کشیم


قاسم سلیمانی، فرمانده بانفوذ سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران ایران، در پیامی مکتوب گفته است «لحظه‌ای از حمایت مقاومت و پشتیبانی از ملت فلسطین دست نخواهیم کشید و در این مسیر ذره‌ای تردید نداریم».

به گزارش ۹ مرداد خبرگزاری ایسنا، فرمانده سپاه قدس ایران، در پیام خود گفته است «همه جهان باید بداند که خلع سلاح مقاومت یک تصور باطل، یک توهم دست‌ نیافتنی و یک خواب آشفته است که هرگز جامه تحقق نخواهد پوشید. خلع سلاح مقاومت رویایی گزاف است که دفن خواهد شد.»

این پیام مکتوب دو روز پس از آن منتشر می‌شود که آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنانی در مصلای تهران ضمن مخالفت با خلع سلاح حماس و جهاد اسلامی فلسطین، از همه دنیا خواست تا آنها را تجهیز کنند.

سرلشگر قاسم سلیمانی، که از بانفوذترین چهره‌های نظامی و گاه سیاسی ایران به شمار می‌رود، در پایان پیام مکتوب خود از مسلمانان جهان خواسته است تا «به جای جنگ با یکدیگر» که «باعث از بین رفتن انرژیشان می‌شود»، سلاح و جان خود را «به خاطر دفاع از انسانیت و اسلام که در فلسطین خلاصه شده است، به کار گیرند».

این نیز شبیه به گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی‌ست که از دولت‌های کشورهای اسلامی خواسته بود در مورد غزه همدست شوند، چرا که «امروز فلسطینی‌ها به مایحتاج زندگی و سلاح و امکانات احتیاج دارند».

آقای خامنه‌ای با آتش‌بسی که به گفته او «تحمیلی» است مخالفت کرده بود.

قاسم سلیمانی نیز در پیام خود می‌گوید رهبران گروه‌های شبه‌نظامی در غزه که از آن‌ها با عنوان «مقاومت» یاد شده، نشان داده‌اند که «هیچ گونه چانه‌زنی در مورد حقوق خود را نمی‌پذیرند و هرگز در برابر فشارها و دسیسه‌ها سر تسلیم فرود نمی‌آورند».

رهبر جمهوری اسلامی پیشتر گفته بود حامیان اسرائیل «در تلاشند، با تحمیل آتش‌بس بر مردم غزه، این رژیم را نجات دهند».

آتش‌بس فوری میان اسرائیل و گروه‌های فعال در غزه، خواست شورای امنیت سازمان ملل متحد، سازمان ملل متحد، غرب و دیگر کشورهای جهان از جمله روسیه است. روسیه، از متحدان تهران است و خواستار برقراری آتش‌بس تحت پیشنهاد مصر است.

آتش‌بسی که مصر پیشنهاد کرده با مخالفت حماس روبه‌رو شده است.

حماس می‌گوید تا زمانی که حصر غزه رفع نشود، آتش‌بسی پایدار با اسرائیل را نمی‌پذیرد.

اسرائیل می‌گوید حصر غزه برای جلوگیری از ارسال سلاح -از جمله از سوی ایران- به گروه‌های شبه‌نظامی است. گروه‌های امدادی از سوی دیگر می‌گویند این محاصره دریایی و زمینی، غزه را از مایحتاج اولیه خود نیز دور نگه داشته است.

حماس و اسرائیل طی نبردهای سه هفته گذشته چند بار آتش‌بسی موقت را برقرار کرده‌اند که ساعاتی بعد در حالی‌که دو طرف دیگری را به نقض آن متهم کرده‌اند، شکسته شده است.

حملات اسرائیل به غزه که با واکنش‌های گسترده بین‌المللی از جمله در کشورهای غربی روبه‌رو شده است تا کنون بیش از ۱۳۶۰ کشته در میان فلسطینی‌ها برجای گذاشته است. بیشتر قربانیان غیرنظامی و شمار قابل توجهی از آنها نیز کودک هستند.

سازمان ملل متحد و آمریکا حمله به مدرسه-پناهگاهی در جبالیه که جان دست‌کم ۱۶ نفر را گرفته است، محکوم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG