لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

نتانیاهو: عملیات ارتش اسرائیل در غزه ادامه می یابد


بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل، شامگاه شنبه يازدهم مرداد، با گفتن اينکه بخش مهمی از «اهداف تعيين شده» ارتش اسرائيل از عمليات نظامی غزه محقق شده و ضربه های سنگينی به حماس وارد شده است، تاکيد کرد که عمليات «صخره استوار» ادامه دارد.

وی گفت ادامه عمليات بر اساس نيازهای امنيتی اسرائيل خواهد بود و «همه گزينه ها همچنان بروی ميز است».

رسانه های اسرائيل از ساعاتی پيش از اين سخنان نتانياهو، ارزيابی می کردند که نظر به عقب نشينی بخشی از تانک های ارتش از غزه در اين روز، نتانياهو عقب نشينی از اين باريکه را اعلام خواهد کرد.

از آغاز درگیری در غزه از هشتم ژوئیه تاکنون به گفته منابع فلسطینی دستکم یک هزار و ۶۹۹ نفر کشته شده اند که بیشتر آنها غیر نظامی هستند. گزارش ها حاکی است که از روز جمعه تاکنون ۲۵۰ فلسطینی کشته شده اند.

اسرائيل از روز هشتم ژوئيه غزه را از طريق هوا و دريا مورد حمله قرار داد و سپس با تشديد درگيری ها عمليات زمينی اسرائيل نيز در باریکه غزه آغاز شد.

این در حالی است که بنیامین نتانیاهو شامگاه شنبه در اين نشست خبری از جامعه جهانی خواست «در حقانيت اسرائيل در مبارزه با ترور، شريک شوند.»

نتانياهو حمايت های «قاطع» آمريکا و اتحاديه اروپا در «مبارزه اسرائيل با ترور» را «با ارزش» توصيف کرد.

ساعاتی پيش از اين کنفرانس، آسوشيتدپرس خبر داده بود که نتانياهو در يک گفت و گوی تلفنی با دان شاپيرو، سفير آمريکا در اسرائيل از او خواست، به باراک اوباما و جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، پيام بدهد که «به روی حرف او "اما و اگر" نيآورند و سنجش او را در مورد ماهيت تروريستی حماس قبول کنند».

در کنفرانس خبری شامگاه شنبه در وزارت دفاع اسرائيل، ژنرال موشه يعلون، وزير دفاع اسرائيل نيز گفت «ترديدی نيست که ايران با حمايت های خود از تشکل های مسلح فلسطينی بخشی از اين بحران بوده است».

سامی ابوزهری، سخنگوی حماس در غزه، ساعاتی پيش از اعلاميه نخست وزير اسرائيل، گفته بود، اگر دشمن نخواهد با حماس وارد مذاکره شود، از نظر فلسطينی ها جنگ تمام نخواهد شد.

در طول کنفرانس خبری نتانياهو و يعلون يک راکت ديگر از غزه به اسرائيل شليک شد.

يووال اشتاينيتز، وزير اطلاعات و راهبردی اسرائيل، شنبه به شبکه دهم تلويزيون اسرائيل گفت، حماس همه موارد آتش بس را زيرپا گذاشت و تفاهم اسرائيل با اين سازمان برای آتش بس، مورد نياز نيست.

رسانه های اسرائيل در ساعات شامگاهی شنبه يازدهم مرداد خبر داده بودند که ارتش اين کشور، در آستانه انفجار و انهدام آخرين تونل های کشف شده درغزه، شماری از تانک های خود را در غزه جا به جا کرده و آنها را بيشتر به مرز اسرائيل عقب کشانده و در نزديکی مرز متمرکز کرده است.

اسرائيل می گويد ۳۱ «تونل ترور» شناسايی کرده بود.

جمعه دهم مرداد در حالی که در بيست و پنجمين روز از اين بحران، قرار بود آتش بسی ۷۲ ساعته ميان اسرائيل و حماس آغاز شود، ربوده شدن يک افسر ارتش اسرائيل، حملات سنگين هوايی و زمينی اين کشور در بخشهايی از منطقه الرفح را در پی آورد.

در پی انتشار گزارش رسانه های اسرائيل در خصوص عقب نشينی بخشی از نظاميان اسرائيل از غزه، خانواده ستوان دوم «هادار گولدين» با حضور در برابر دوربين ها گفتند نمی توانند باور کنند که ارتش يک عضو خود را در غزه «رها کند».

شاخه نظامی حماس شنبه اعلام کرده بود ارتباط این گروه با واحدی که در عمليات روز جمعه الرفح دخيل بوده، قطع شده و بنظر می رسد که اعضای اين واحد و افسر ربوده شده، در بمبارانهای سنگين هوايی اسرائيل، کشته شده اند.

نتانياهو در کنفرانس خبری شنبه شب گفت «درد خانواده گولدين را درک می کند» و با آنها سخن خواهد گفت.

افزون بر نظاميان عادی، ارتش اسرائيل ۸۶ هزار نيروی ذخيره را نيز در هفته های گذشته به خدمت فرا خوانده است.

شمار کشته های فلسطينی پس از ربوده شدن اين افسر، دستکم دويست و پنجاه نفر افزايش يافت و به مرز هزار و هشتصد نفر نزديک شد. شمار مجروحين فلسطينی نيز فراتر از هشت هزار تن است.

ويرانی های هولناک که در حد «زلزله ای شديد» توصيف شده بود و جا به جايی صدها هزار نفر از غيرنظامی های غزه، که دبير کل سازمان ملل آن را «سونامی انسانی» ناميده بود، بخش ديگری از عواقب رخدادهای ۲۶ روز اخير منطقه بوده است.

شمار کشته های اسرائيلی دراين بحران، ۶۱ نظامی و دو غيرنظامی همراه با يک کارگر تايلندی است.

تنشهای شديد ميان اسرائيل و فلسطينی ها پس از ربودن و قتل سه نوجوان يهودی و سپس قتل يک نوجوان فلسطينی، از روز هشتم ژوئيه به بحران جنگی مبدل شد.

XS
SM
MD
LG