لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۹

هشدار آمریکا به روسیه درباره معاوضه نفت ایران در برابر کالا


دیوید کوهن، معاون امور خزانه داری آمریکا در امور مالی و تروریسم
دیوید کوهن، معاون امور خزانه داری آمریکا در امور مالی و تروریسم

دیوید کوهن، معاون امور خزانه داری آمریکا در امور مالی و تروریسم، نسبت به هر گونه مبادله نفت ایران با کالاهای روسی هشدار داد و گفت هر نهادی که وارد این معامله شود با تحریم‌های آمریکا مواجه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کوهن روز پنج شنبه ۱۶ مرداد ماه درباره تفاهم نامه نفتی ایران و روسیه گفت که هنوز دقیقا معلوم نیست که این دو کشور آیا درباره سوآپ (معاوضه) نفت و کالا توافق کرده‌اند یا نه.

وزیران نفت ایران و روسیه روز ١۴ مرداد یادداشت تفاهم پنج ساله‌ای را امضا کردند که به همکاری‌های دو کشور از جمله در بخش نفت مربوط است.

الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه بعد از امضای توافق با بیژن نامدار زنگنه همتای ایرانی خود، اعلام کرد که بر اساس پیشنهاد تهران، روسیه در ساماندهی محموله‌های نفت ایران مشارکت می‌کند.

اما مدت زمان کوتاهی بعد، وزارت انرژی روسیه اظهارات نواک را پس گرفت و در بیانیه خود اشاره‌ای به خرید نفت از ایران نکرد. تفاهمنامه مانند قرارداد الزام آور نیست، اما در صورتی که دو کشور بر اساس همین تفاهمنامه قرارداد امضا کنند، این قرارداد بنا به گفته نواک، پنج ساله خواهد بود.

روسیه قبلا نیز از توافق اولیه و مقدماتی با وزارت نیروی ایران به منظور امضای ۸ تا ۱۰ میلیارد دلار قرارداد در چهار حوزه ساخت نیروگاه‌های حرارتی، برق‌آبی، شبکه انتقال، افزایش راندمان شبکه انتقال و توزیع برق و تبادل و ترانزیت برق، همچنین ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای جدید برای ایران خبر داده بود.

دو کشور ماه‌هاست که بر سر صادرات روزانه ۵۰۰ هزار بشکه نفت ایران به روسیه مذاکره می‌کنند.

مهدی سنایی سفیر ایران در مسکو پیش‌تر اعلام کرده بود که روسیه می‌تواند در قبال خرید نفت از ایران، دومین راکتور نیروگاه بوشهر را بسازد، یا کامیون، ریل راه‌آهن یا کالاهای دیگر به ایران صادر کند و همچنین می‌تواند در ایران پالایشگاه‌های کوچک احداث کند.

ارزش ۵۰۰ هزار بشکه نفت که برابر ۴۰ درصد از حجم کنونی صادرات نفت ایران است، سالانه ۲۰ میلیارد دلار است.

در این زمینه علی ماجدی معاون امور بین الملل و بازرگانی وزارت نفت ایران روز ۱۵ مرداد ماه به ایرنا گفت که «انعقاد قرارداد ٢٠ میلیارد دلاری خرید نفت ایران از سوی روسیه واقعیت ندارد».

آقای کوهن همچنین در دیدار روز پنج شنبه با خبرنگاران به روسیه هشدار داد در صورتی که رویکرد خود را در حمایت از تجزیه طلبان شرق اوکراین تغییر ندهد، با تحریم‌های بیشتری از سوی واشینگتن روبرو خواهد شد.

XS
SM
MD
LG