لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۱

دبيرکل ناتو: احتمال مداخله نظامی روسيه در شرق اوکراين بالا است


آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، روز دوشنبه یازدهم اوت گفته است، احتمال دخالت نظامی روسيه در شرق اوکراين تحت عنوان عمليات انساندوستانه بالا است. اين در حالی است مسکو اعلام کرده است که يک کاروان کمک به اواکراين می فرستد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، همزمان با اين تحولات، خوزه مانوئل باروسو، رييس کميسيون اروپا، نيز در گفت وگوی تلفنی با ولاديمير پوتين،‌رييس جمهوری روسيه، نسبت به هرگونه دخالت نظامی اين کشور در اوکراين هشدار داده است.

در بيانيه کميسيون اروپا در روز دوشنبه آمده است: خوزه مانوئل باروس در تماس تلفنی خود با ولاديمير پوتين نسبت به هرگونه اقدام يکجانبه نظامی در اوکراين تحت هرعنوانی از جمله اقدام نظامی بشردوستانه هشدار داده است.

طی هفته های اخير با توجه به تشديد درگيری نيروهای دولتی با جدايی طلبان طرفدار روسيه در شرق اوکراين،‌ کشورهای اروپايی و همچنين دولت اوکراين نسبت به اقدام احتمالی روسيه برای حمايت از جدايی طلبان ابراز نگرانی کرده اند.

در همين حال روسيه اعلام کرده است که در هماهنگی با نمايندگان صليب سرخ جهانی کاروانی از کمک برای مناطق جنگزده شرق اوکراين ارسال می کند.

اين در حالی است که دولت اوکراين اعلام کرده در مرحله نهايی عمليات نظامی عليه جدايی طلبان طرفدار روسيه برای آزاد سازی شهر دونتسک است.

به گزارش رويترز، منطقه دونتسک مرکز مهم و اصلی جدايی طلبان طرفدار روسيه است و سقوط ان می تواند نقطه عطفی در درگيری بين نيروهای دولتی و شورشيان محسوب شود.

در همين حال، آندرس فوگ راسموسن، دبيرکل سازمان پيمان آتلانتيک شمالی، ناتو، در گفت وگو با رويترز تصريح کرده است که نشانه ای از عقب نشينی نيروهای نظامی روسيه در مرز شرقی با اوکراين وجود ندارد.

دبيرکل ناتو در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزيابی اش از احتمال حمله نظامی روسيه به شرق اوکراين گفته است: احتمال (حمله نظامی روسيه) بالا است.

آقای راسموسن گفته است: ما اکنون مشاهده می کنيم که روسيه در حال زمينه سازی وتدارک دستاويز لازم برای ظاهرا عمليات نظامی انساندوستانه هستيم. همينطور می توانيم استقرار نيروهای نظامی برای چنين خواستی را ببينيم که می تواند برای حمله نظامی غير قانونی به اوکراين مورد استفاده قرار بگيرد.

XS
SM
MD
LG