لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۹

داعش ده‌ها تن از ایزدی‌های عراق را در یک روستا «قتل‌عام کرده است»


ایزدی‌ها (در تصویر) و هزاران تن از دیگر شهروندان عراقی با پیشروی داعش در شمال آن کشور آواره شده‌اند
ایزدی‌ها (در تصویر) و هزاران تن از دیگر شهروندان عراقی با پیشروی داعش در شمال آن کشور آواره شده‌اند

خبرگزاری رویترز از قول منابع رسمی کرد گزارش داده است که اعضای دولت خودخوانده اسلامی، «داعش»، ۸۰ نفر از مردان اقلیت ایزدی در یک روستا را «قتل‌عام» کرده و زنان و دختران روستا را به خود با اسارت برده‌اند.

یک مقام رسمی کرد به رویترز گفته شبه‌نظامیان این گروه افراطی سنی پس از آنکه به روستا رسیده‌اند از ساکنان خواسته‌اند تا اسلام بیاروند.

یک روستایی دیگر از دهی در همسایگی که خود ماجرار را شنیده به رویترز گفته است «داعشی‌ها پنج روز در روستا بوده و تلاش کرده‌اند تا ساکنان آن به اسلام روی بیاورند».

سپس «مردان جمع‌آوری و با گلوله کشته شده‌اند، و زنان و دختران به تلعفر (در استان نینوا)، جایی که پیکارجویان هستند، به اسارت برده شدند».

رویترز تائید یک مقام رسمی دیگر و یک نماینده اقلیت ایزدی در مورد «کشتار» اخیر را نیز دریافت کرده است.

هوشیار زیباری، از رهبران کرد عراق، به رویترز گفته است «معتقدیم این موضوع به خاطر عقیده آنها (داعش) «اسلام بیاور یا کشته شو» رخ داده است».

رویترز خود به تنهایی قادر به تائید رخدادهای روستای ایزدی نیست.

با این همه پیشتر نیز گزارش‌هایی در مورد کشتار این اقلیت در عراق به دست نیروهای داعش منتشر شده بود.

از جمله هفته گذشته وزیر حقوق بشر عراق به خبرگزاری رویترز گفته بود که دولت اسلامی از زمان آغاز پیشروی در مناطق شمالی عراق، دست‌کم ۵۰۰ تن از شهروندان اقلیت ایزدی را کشته است.

هزاران تن از گروه‌ها و اقلیت‌های عراقی، از جمله ایزدی‌ها و مسیحیان، طی هفته‌های گذشته و با پیشروی‌های سنی‌های افراطی داعش در شمال آن کشور، از محل سکونت خود گریخته و در کوه‌ها محصور شده‌اند.

آمریکا برای جلوگیری از آنچه باراک اوباما احتمال «کشتار» غیرنظامیان در این میان خوانده، به کاروان‌ها، مواضع و افراد داعش حملات هوایی کرده است.

در عین حال نیروهای آن کشور و نیروهای عراقی با هواپیما بین آوارگان در کوه‌ها مواد خوراکی و آشامیدنی پخش کرده‌اند.

شورای امنيت سازمان ملل متحد نیز روز جمعه ۲۴ مردادماه به اتفاق آراء قطعنامه‌ای را عليه گروه دولت اسلامی «داعش» و جبهه «نصرت» تصويب کرد؛ شش نفر از جمله سخنگوی داعش را در فهرست تروریستی خود قرار داده و هشدار داده است، کسانی را که از اين افراد حمايت مالی و تسليحاتی می‌کنند تحريم خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG