لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

تهدید وزارت علوم: استیضاح به روشنگری تبدیل خواهد شد


رضا فرجی‌دانا در روزی که از مجلس رای اعتماد گرفت
رضا فرجی‌دانا در روزی که از مجلس رای اعتماد گرفت

معاون وزارت علوم، تحقيقات و فناوری اعلام کرده که رضا فرجی‌دانا از فرصت جلسه استيضاح خود برای «روشنگری» استفاده خواهد کرد.

مجتبی صديقی در گفت‌وگویی با خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) که يکشنبه ۲۶ مرداد منتشر شده، ابراز اميدواری کرده است تا با «توضيحات و روشنگری‌هايی که انجام خواهد شد»، نمايندگان مجلس به استيضاح وزير علوم رای ندهند.

حميد ميرزاده، رئيس دانشگاه آزاد اسلامی هم با حمايت از رضا فرجی‌دانا، وزير علوم تاکيد کرده که او «بايد واقعيت‌ها را برای مردم بازگو کند چرا که تاکنون کار خلاف قانونی انجام نداده است.»

آقای ميرزاده در گفت‌وگو با ايسنا ابراز اميدواری کرده است تا نمايندگان مجلس در استيضاح وزير علوم به «خدمات ارزنده و تلاش‌های اين مدير انقلابی» توجه کنند.

محمد دهقان، عضو هيئت رئيسه مجلس شورای اسلامی به ايسنا گفته است که جلسه استيضاح رضا فرجی‌دانا، سه‌شنبه ۲۸ مرداد برگزار خواهد شد.

آن دسته از نمايندگان مجلس که خواهان استيضاح و برکناری آقای فرجی‌دانا هستند، می‌گويند که وزير علوم با زيرپا گذاشتن قول‌های خود، از «فتنه‌گران» در پست‌های اين وزارتخانه و دانشگاه‌ها استفاده کرده و اجازه بازگشت به تحصيل دانشجويان محروم شده را نيز صادر کرده است.

نمايندگان مجلس پيش از اين به جعفر ميلی‌منفرد و جعفر توفيقی، دو گزينه حسن روحانی برای وزارت علوم، تحقيقات و فناوری رای اعتماد نداده بودند زيرا اين دو را به حمايت از اعتراضات به نتايج انتخابات رياست جمهوری سال ۱۳۸۸ که «فتنه» می‌نامند، متهم کرده بودند.

اما رضا فرجی‌دانا، اين افراد را به عنوان قائم‌مقام و معاون خود در وزارت عاوم منصوب کرد.

حاميان آقای فرجی‌دانا اما می‌گويند که افشای بورس‌های غير قانونی اعطاشده به نزديکان و وابستگان دولت محمود احمدی‌نژاد توسط وزارت علوم دولت حسن روحانی و مسائل سیاسی، دلايل پشت پرده استيضاح رضا فرجی‌دانا است.

رسانه‌های حامی دولت، در روزهای اخير اسامی تعدادی از اقوام و وابستگان مسئولان ارشد دولت محمود احمدی‌نژاد را که هم‌اکنون نماينده مجلس و از حاميان استيضاح وزير علوم‌اند، به عنوان افرادی که در دولت پيشين به شکل «غير قانونی» بورس تحصيلی دريافت کرده بودند، منتشر کرده‌اند.

اما مسئولان دولت آقای احمدی‌نژاد و نمايندگان مجلس با دفاع از عملکرد خود می‌گويند که اعطای اين بورس‌ها قانونی بوده است.

حميد رسايی، نماينده تهران به خبرگزاری تسنيم گفته است: «عده‌ای گفته‌اند که استيضاح به دليل اين است که وزير علوم بر روی بورسيه‌های غيرقانونی دست گذاشته است. حرف بنده اين است که اگر اين حرف درست است آقای وزير چرا تاکنون سکوت کرده‌ايد؟»

جبار کوچکی‌نژاد، نماينده رشت در مجلس هم گفته است که «بيش از ۱۵۰ نماينده» موافق استيضاح وزير علوم هستند و افزوده است: «نمايندگان با استيضاح وزير علوم به دولت برای دوری از حاشيه‌ها و سلامت در وزارت علوم کمک می‌کنند.»

محمد اسماعيلی، يک عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس شورای اسلامی نيز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس پيش‌بينی کرده که رضا فرجی‌دانا «به احتمال بسيار بالا» برکنار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG