لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

مجلس شورای اسلامی، وزیر علوم حسن روحانی را برکنار کرد


مجلس شورای اسلامی، رضا فرجی‌دانا، وزير علوم، تحقيقات و فناوری دولت حسن روحانی را برکنار کرد.

گفتگوی مهتاب وحیدی راد با سجاد ویس مرادی، از اعضای پیشین دفتر تحکیم وحدت
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:19 0:00
لینک مستقیم

به گزارش خبرگزاری مجلس (خانه ملت)، نمايندگان مجلس با ۱۴۵ رأی موافق و ۱۵ رأی ممتنع، به برکناری آقای فرجی‌دانا رای دادند.

۱۱۰ نماينده هم به استيضاح آقای فرجی‌دانا رای منفی دادند.

رضا فرجی‌دانا، وزير سابق علوم، تحقيقات و فناوری، با دفاع از عملکرد خود، از «سياه‌نمايی‌ها» عليه اين وزارتخانه انتقاد کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، آقای فرجی‌دانا، چهارشنبه ۲۹ مرداد در جلسه استيضاح خود، به نقل از وزير کشور گفت که «امروز فضای دانشگاه‌ها در بهترين، امن‌ترين و آرام‌ترين وضعيت ممکن قرار دارد.»

وزير سابق علوم از «کاهش تحرکات تنش‌زا» در دانشگاه‌ها خبر داد و افزود: «دانشجويان ما به مبانی نظام اعتقاد دارند، ولی وقتی در سن ۲۲ سالگی حکم سنگين انضباطی می‌گيرند، به دليل کم سن و سال بودن رفتارهای احساسی نشان می‌دهند.»

رضا فرجی‌دانا توسط تعدادی از نمايندگان مجلس متهم بود که در دوران وزارت، فضای دانشگاه‌ها از نظر امنيتی متشنج و آبستن فتنه جديدی شده است.

اما او با رد اين اتهام‌ها گفت که امروز «نشاط دانشجويی» در دانشگاه‌ها «مورد تاييد» رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد و «حرمت شکنی»هايی که به گفته آقای فرجی‌دانا در دولت محمود احمدی‌نژاد در دانشگاه‌ها رخ می‌داد، تکرار نمی‌شود.

وزير سابق علوم «برگزاری نمايش‌های سخيف، رخدادهای نامتعارف عيد نوروز، مچ‌اندازی، انجام برنامه‌های نمايشی با پای برهنه بر روی چمن دانشگاه و ديگر برنامه‌های مبتذل در دانشگاه‌ها» را بخشی از اين به گفته او «حرمت شکنی‌ها» در دوران دولت محمود احمدی‌نژاد عنوان کرد.

آقای فرجی‌دانا با انتقاد از سخنان يک نماينده موافق استيضاح خود که گفته بود «دانشگاه‌ها می‌توانند خطر باشند»، گفت: «هر چيزی بالقوه می‌تواند خطر باشد ولی دانشگاه‌ها نقطه قوت و پشتيبان نظام هستند و استادان دانشگاه نيز پشتيبان نظام هستند. چرا القا کنيم که اينها ضد ما هستند و فضای امنيتی ايجاد کنيم که آنها را کنترل کنيم؟ به کجا می‌رسيم؟»

فرجی‌دانا: توهین به مسئولان نظام کم شده

وزير علوم با انتقاد شديد از فيلمی که در جلسه استيضاح پخش شد، گفت: «قبل از فرمايشات مقام معظم رهبری {در ۲۹ خرداد ۱۳۸۸} تجمعی در اعتراض به حمله به کوی دانشگاه بود، رئيس دانشگاه اعلام تحصن کرده بود و همه ما آنجا حضور يافتيم و آقای توفيقی هم فرمايشی در آنجا داشت، همچنين جلسه‌ای که من با دانشجويان در حال صحبت هستم اين صحبت‌ها ادامه دارد چرا ادامه‌ آن را قطع می‌کنيد؟ ما از بی‌اخلاقی طرفی نمی‌بنديم.»

رضا فرجی‌دانا افزود: «من نمی‌دانم اين افشاگری از کجا در مرام دينی ما آمد؟ چه کسی گفته افشاگری حلال است؟ بردن آبروی افراد وقتی کسی مجال دفاع از خود را ندارد کجای دين ماست؟ ما به کجا می‌رسيم؟»

او با بيان اينکه «ما تجمعاتی داشتيم و بعضا هم توهين‌هايی به مسئولان عالی رتبه‌ نظام انجام شده»، گفت: « ما می‌دانيم که دانشگاه‌ها می‌خواهند مورد هجوم دشمنان واقع شوند، مگر می‌شود ما غافل از اين موضوع باشيم اما بايد با گرفتن دست دانشجويان در دست خود اجازه‌ رسوخ ضد انقلاب در دانشگاه را ندهيم، نه اين که بگوييم دانشگاه خطر است و به خاطر يک بی نماز در مسجد را ببنديم.»

آقای فرجی‌دانا گفت که «آمار توهين به مسئولان عالی رتبه‌ نظام در تجمعات {دانشجويی} تقليل يافته است.»

وزير علوم همچنين «ميدان دادن فرجی دانا به گرايشات ضد دينی و تجزيه طلبانه» را «اتهام بزرگ و تلخ» دانست و گفت: «در يک سال گذشته سالم ترين فضا در دانشگاه‌ها با بيشترين نشاط حاکم بوده است.»

«به ضدانقلاب باج ندادم»

او همچنين با تکذيب ضديت عزل و نصب‌های خود در وزارت علوم با پاسخ استعلام‌های وزارت اطلاعات و نيز عمل بر خلاف مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: «برخی با جوسازی‌های خود به گونه‌ای القاء می‌کنند که گويا فتنه‌گران وزارت علوم را اداره می‌کنند. يکی دو نفر از عزيزان مورد حساسيت برخی نمايندگان قرار دارند ولی اين عزيزان کارآمدی خود را برای حفظ نظام و دستاوردهای آن به کار گرفته‌اند و بنده اين مسائل را شهادت می‌دهم.»

رضا فرجی‌دانا، ظاهرا با اشاره به جعفر توفيقی، قائم مقام و جعفر ميلی‌منفرد، معاون خود گفت که اين افراد بر اساس استعلام وزارت اطلاعات «هيچ نقشی در فتنه نداشتند اما اگر اين عزيزان همچنان مورد حساسيت برخی افراد و جريان‌ها قرار داشته باشند حاضرم از حق خود گذشت کنم و از اختياراتم استفاده کنم.»

او همچنين گفت که ۱۲۶ نفر از دانشجويان محروم از تحصيل، با نظر هيئت مرکزی گزينش دانشجو به تحصيل بازگشتند و از اين اقدام دفاع کرد.

وزير علوم ابراز اميدواری کرد تا موضوع دانشجويان محروم از تحصيل و ستاره‌دار «يک بار برای هميشه از فضای مطبوعاتی خارج شود.»

آقای فرجی‌دانا در عين حال تاکيد کرد که «به ضد انقلاب باج نمی‌دهيم.»

او همچنين گفت «عده‌ای تکليف شرعی می‌بينند که وزارت علوم را مشوه جلوه دهند. از اين کار چه سودی می‌برند؟»

وزير سابق علوم در بخش ديگری از سخنانش با اشاره به فهرست منتشرشده در رسانه‌ها درباره بورسيه‌های غير قانونی دولت محمود احمدی‌نژاد، گفت که اين فهرست «مجعول و غيرقابل استناد» است و در آن «حيثيت افراد برده شده» است.

رضا فرجی‌دانا خبر داد که از حراست و وزارت اطلاعات خواسته تا با کسانی که اين فهرست را منتشر کرده‌اند، برخورد کند.

XS
SM
MD
LG