لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۷

انتشار اخبار ضد و نقیض تازه درباره مرزبان ربوده‌شده ایران


جمشید دانایی‌فر
جمشید دانایی‌فر

معاون سیاسی و امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان روز شنبه، اول شهریور، مرگ جمشید دانایی‌فر، مرزبان ربوده شده ایرانی، به دست گروه جیش‌العدل را تائید کرد. در مقابل وزارت خارجه می‌گوید که خبر مستندی در این باره ندارد.

جمشید دانایی‌فر گروهبانی است که همراه با چهار مرزبان دیگر در بهمن‌ماه ۱۳۹۲ توسط گروه جیش‌العدل ربوده شد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز شنبه نوشت که علی‌اصغر میرشکار، معاون استانداری سیستان و بلوچستان، در مصاحبه‌ای تلفنی خبر کشته شدن آقای دانایی‌فر را تائید کرده است.

اما از سوی دیگر در واکنش به خبر منتشر شده توسط خبرگزاری ایرنا، ابراهیم رحیم‌پور، معاون آسیا و اقیانوسیه وزارت امور خارجه ایران، به خبرگزاری مهر گفت که هنوز هیچ خبر مستندی مبنی بر مرگ آقای دانایی‌فر در دسترس نیست.

در ماه‌های گذشته اخبار متفاوت و متناقضی از وضعیت آقای دانایی‌فر منتشر شده است.

از جمله عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، روز ۲۵ مرداد گفته بود که این وزارتخانه درباره وضعیت آقای دانایی‌فر به نتیجه نهایی نرسیده است.

اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، نیز روز دوشنبه، ۲۶ خرداد، گفته بود که «اخبار واصله، احتمال زنده بودن جمشید دانایی‌فر، مرزبان ربوده شده ایرانی، را قوت بخشیده است».

برخی نمایندگان مجلس نیز اواخر فروردین‌ماه از زنده بودن وی خبر داده بودند.

با این حال حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، روز ۲۷ فروردین گفته بود که «ما قرائنی داریم که ایشان با جیش‌العدل همکاری داشته که ممکن است این موضوع رد یا تایید شود».

اما حسینعلی امیری، قائم مقام وزیر کشور ایران، با رد این اظهارات گفته بود: «سیستم نظارتی نیروهای مسلح به حدی قوی است که هر کسی اجازه ورود به آن را نداشته باشد. مطمئنا افرادی که وارد این ارگان می‌شوند از یک سری فیلترهای نظارتی می‌گذرند. همچنین در دوران خدمت نیز بر آنها نظارت کافی اعمال می‌شود.»

جمشید دانایی‌فر گروهبانی است که همراه با چهار مرزبان دیگر در بهمن‌ماه ۱۳۹۲ توسط گروه جیش‌العدل ربوده شد. جیش‌العدل نهایتا روز سوم فرودین امسال اعلام کرد که دانایی‌فر را به تلافی کشته شدن یکی از زندانیان اهل سنت اعدام کرده است.

چهار مرزبان دیگر دو ماه بعد آزاد شدند و به ایران بازگشتند.

ناامنی در استان سیستان و بلوچستان در ماه‌های گذشته نیز ادامه داشته است. از جمله امروز خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، خبر داد که یک فرد مسلح ناشناس با حمله به ایستگاه ایست بازرسی در سه‌‌راهی کهیر در نزدیکی شهرستان کنارک یک پلیس را کشته و یک سرباز را مجروح کرده است.

حسین رحیمی، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان، این فرد را «شرور سابقه‌دار» معرفی کرده و گفت که سرنخ‌هایی از محل اختفای وی در دست است.

فروردین‌ماه سال جاری نیز حامد صداقتی که بیش از هفت سال عضو تیم ملی شمشیربازی ایران بود، همراه با مھدی حسین قرالری، وکیل دادگستری، در مسیر خاش - زاھدان به گروگان گرفته شد. آنان روز ۲۵ مرداد آزاد شدند.

علی‌اصغر ميرشکاری، معاون امنيتی انتظامی استاندار سيستان، از دستگیری ربایندگان این شمشیرباز خبر داده و گفته بود که آنان در تماس با خانواده اين گروگان‌ها قصد«اخاذی پنج ميليون دلار معادل ۱۵ ميليارد تومان» به ازای آزادی آنان را داشته‌اند.

XS
SM
MD
LG