لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

ظریف حضور سربازان ایرانی در خاک عراق را تکذیب کرد


محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران

وزیر امور خارجه ایران در سفر خود به عراق که از روز یک‌شنبه ۲ شهریور، آغاز شده، حضور سربازان ایرانی در خاک عراق را تکذیب کرد. وی در عین حال، تاکید کرد که جمهوری اسلامی «با تمام قوا» از نخست‌وزیری حیدر العبادی حمایت می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای ظریف روز یک‌شنبه با تکذیب حضور سربازان ایرانی در خاک عراق، در عین حال گفت که ممکن است شهروندان ایرانی در عملیات تروریستی در عراق کشته شده باشند.

همزمان با سفر آقای ظریف، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، نیز گزارش‌های منتشر شده درباره حضور نیروهای ایران در عراق را «به شدت» تکذیب کرده‌است.

هوشیار زیباری، وزیر امور خارجه عراق، نیز در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود از همکاری ایران و عراق برای مقابله با داعش خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، هوشیار زیباری از ایران برای «همکاری در مبارزه با تروریسم در مناطق مختلف عراق» قدردانی کرد و گفت که جامعه بین‌الملل خطر داعش را احساس کرده‌است.

ظریف: با تمام قوا از نخست‌وزیری حیدر العبادی حمایت می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد جواد ظریف، در دیدار با حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، تاکید کرد: «برای ما انتخاب مردم عراق بسیار ارزشمند است و با تمام قوا از این انتخاب حمایت می‌کنیم».

وی اضافه کرد: «بسیار خوشحالیم از اینکه انتخاب شما زمینه همکاری همه گروه‌های عراقی را فراهم کرده‌است».

حیدر العبادی، روز دوشنبه یازدهم اوت از سوی فواد معصوم، رئیس جمهوری عراق، مامور تشکیل دولت آینده عراق شد. وی از سوی ائتلاف ملی عراق، ائتلافی از گروه‌های شیعه در پارلمان عراق، برای پست نخست وزیری معرفی شده بود.

آقای ظریف، روابط ایران و عراق در دوران نخست وزیری نوری المالکی را گسترده خواند و ابراز امیدواری کرد، گسترش روابط در دوره نخست وزیری حیدر العبادی ادامه یابد.

ایران از حامیان اصلی دولت نوری المالکی، نخست وزیر پیشین عراق، محسوب می‌شد، چهره‌ای که به‌ویژه در ماه‌های اخیر به دنبال پیشروی نیروهای افراط‌گرای داعش در عراق هدف انتقادات شدید داخلی و بین‌المللی قرار گرفته بود.

وزیر امور خارجه ایران همچنین در دیدار با نوری المالکی، نخست وزیر پیشین عراق، گفت: «شما در دوران اخیر نقش برجسته‌ای در مبارزه با تروریسم ایفا کردید و ایران بسیار خرسند است که توانسته در این مبارزه به شما کمک نماید».

براساس گزارش خبرگزاری مهر، نوری المالکی در این دیدار از مقامات و مسئولان جمهوری اسلامی ایران به ویژه رهبر جمهوری اسلامی به دلیل حمایت‌هایی که در دوران مسئولیت وی داشتند، تشکر کرده‌است.

وزیر خارجه ایران در دیدار با سلیم جبوری رئیس مجلس عراق تاکید کرد: «امنیت عراق، امنیت ما است و ما دوستدار همه گروه‌های سیاسی این کشور هستیم».

سفر آقای ظریف به عراق نخستین سفر عضوی از دولت ایران به عراق پس از پیشروی‌های نیروهای دولت اسلامی در شمال عراق از حدود دو ماه و نیم پیش تاکنون است.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، محمد جواد ظریف در نشست مشترک با هوشیار زیباری، وزیر خارجه عراق، گفت: «حرکتی که امروز در عراق و سوریه با آن مواجه هستیم حرکت علیه یک قومیت، یک مذهب و حتی یک کشور نیست بلکه حرکت علیه تمام منطقه و صلح و امنیت آن است و نیازمند پاسخ منسجم ملی و منطقه‌ای است».

بر اساس برنامه اعلام شده، آقای ظریف فردا در نجف با آیت‌الله علی سیستانی، مرجع تقلید شیعیان در عراق، دیدار خواهد کرد. وی همچنین روز سه‌شنبه در سفر به اربیل با مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق و جلال طالبانی، رئیس جمهور سابق عراق، دیدار و گفت‌وگو خواهد داشت.

XS
SM
MD
LG