لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۶

کری: رفع تهدید «خلافت اسلامی» نیاز به ائتلاف جهانی دارد


جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در یادداشتی که جمعه‌شب، هفتم شهریور، در روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شد نوشت که حملات هوایی علیه گروه افراطی «خلافت اسلامی» کافی نیست و برای مقابله با آنها به «ائتلافی از ملت‌ها» نیاز هست.

به گفته وزیر خارجه آمریکا، با چنین ائتلافی «سرطان داعش (خلافت اسلامی) اجازه نخواهد یافت تا به کشورهای دیگر انتقال پیدا کند».

به گفته آقای کری، این گروه «نفرت‌انگیز» است، اما «قادر متعال» نیست.

وزیر خارجه آمریکا در مقاله خود به مناطق شمالی عراق به عنوان شاهدی بر مقابله با «خلافت اسلامی» اشاره کرده است: «جایی که حملات هوایی آمریکا تکانی را در نبردها سبب شده و جا را برای نیروهای عراقی و کرد باز کرده است تا دست به حمله بزنند. با حمایت ما، رهبران عراقی گرد آمدند تا دولتی جدید و فراگیر را تشکیل دهند، و این چیزی است که برای منزوی کردن داعش و ایجاد حمایت همه جوامع عراقی حیاتی است.»

به گفته آقای کری، حملات هوایی «به تنهایی کافی نیست»، و پاسخی گسترده‌تر از سوی جهان نیاز است.

کری می‌نویسد: ما باید از دولت عراق و مخالفان میانه‌رو سوری که علیه داعش در نبرد هستند، حمایت کنیم.

وزیر خارجه آمریکا در این مقاله نوشته است که ریشه گروه «خلافت اسلامی» را باید «در القاعده در عراق جست که سابقه و تجربه بیش از یک دهه خشونت و افراطی‌گری را دارد».

تازه‌ترین گفته‌های وزیر خارجه یک هفته پیش از نشست اعضای پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، در ولز بیان می‌شود.

به گفته آقای کری، او به همراه چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا، در اجلاس ناتو با هم‌پیمانان اروپایی آمریکا دیدار می‌کنند؛ «هدف فهرست کردن فراگیر‌ترین کمک‌های ممکن است».

او در عین حال از سفر خود و آقای هیگل به خاورمیانه در پی اجلاس ناتو برای ایجاد ائتلافی از کشورهای در خطر سخن گفته است.

پیشتر باراک اوباما، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، نیز از سفر قریب‌الوقوع آقای کری سخن گفته بود.

رئیس‌ جمهور آمریکا روز ششم شهریورماه با اشاره به این که واشینگتن هنوز راهکاری نظامی برای مقابله با گروه خلافت اسلامی در سوریه ندارد گفته بود وزیر خارجه این کشور به زودی سفری به خاورمیانه می‌کند تا به تشکیل ائتلافی برای مقابله با این شبه‌نظامیان -که بخش‌هایی از عراق و سوریه را در کنترل خود دارند- کمک کند.

ایالات متحده طی هفته‌های گذشته دست به حملاتی هوایی علیه داعش در عراق زده است، همزمان ایران نیز از کمک‌هایی برای گروه‌های کرد و نیروهای عراقی خبر داده است.

XS
SM
MD
LG