لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۲

پوروشنکو: اوکراين به نقطه آغاز جنگی همه‌جانبه نزديک می‌شود


همزمان با گزارش ها در خصوص ورود نيروهای روسی به خاک اوکراين، پترو پوروشنکو، رييس‌جمهور اوکراين، روز شنبه ۳۰ اوت گفته است، وضعيت و شرايط در اوکراين به نقطه‌ای غير قابل‌ بازگشت یعنی درگير شدن در جنگی همه‌جانبه نزدیک می شود.

به گزارش خبرگزاری رويترز، رييس جمهوری اوکراين که در نشست اتحاديه اروپا دربروکسل شرکت کرده است، گفته است که وی به دستيابی به راه حلی مسالمت اميز برای بحران اوکراين اميدوار بود، ولی امروز هزاران سرباز خارجی در اين کشور حضور دارند.

دولت اوکراين روز شنبه اعلام کرد که نيروهای روسيه وارد خاک اوکراين شده اند و همزمان جدايی طلبان طرفدار روسيه توانسته اند پيشروی کرده و مناطق تازه ای را تصرف کنند.

اين در حالی است که روسيه روز شنبه هرگونه حضور نيروهای نظامی اش را در اوکراين تکذيب کرد.

پيشتر در روز شنبه کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا روسيه را به تجاوز به خاک اوکراين متهم کرده بود.

پترو پوروشنکو گفته است که اوکراين قربانی «تجاوز نظامی و ترور است.»

وی اضافه کرده است:« به نظرم ما داريم به نقطه غير قابل بازگشت خيلی نزديک می شويم. نقطه غير قابل بازگشت، جنگ همه جانبه است.»

در همين حال، آندره ای ليسنکو، سخنگوی ارتش اوکراين روز شنبه در کی يف به خبرنگاران گفته است که تانک های روسی وارد شهر کوچک نووسيتولياک در نزديکی مرز با روسيه شده اند.

اين سخنگوی ارتش اوکراين همچنين مدعی شده است براساس گزارش های دريافتی تانک های روسی خانه ها را در اين شهر ويران کرده اند.

اين سخنگوی نظامی ارتش اوکراين به طور مشخص زمان ورود نيروهای روسی به خاک اوکراين مشخص نکرده است.

آندره ای ليسنکو همچنين گفته است که جدايی طلبان طرفدار روسيه در اطراف منطقه لوهانسک توانسته مواضع تازه ای را تصرف کنند.

در همين حال، يک مقام شورای امنيت و دفاع اوکراين گفته است: تجاوز نظامی نيروهای روسيه در شرق اوکراين همچنان ادامه دارد و روس ها دارند تجهيزات نظامی و نيرو به اوکراين می فرستند.

این در حالی است که دولت اوکراین روز پنج‌شنبه نیز اعلام کرده بود که نیروهای نظامی روسیه شهر مرزی نووآزوفسک را به اشغال خود درآورده‌اند، اتهامی که مسکو آن را رد کرده است.

اما فرماندهی پیمان آتلانیتک شمالی، ناتو تاکید می‌کند که تصاویر ماهواره‌ای گویای عملیات نظامی روسیه در خاک اوکراین با حضور بیش از هزار سرباز است.

XS
SM
MD
LG