لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۵

مکارم شیرازی: اینترنت «نسل سوم» مانند آب گل آلود و غیربهداشتی است


آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، از روحانیون محافظه کار ایران، می‌گوید که اظهارات وی درباره غیرشرعی بودن استفاده از اینترنت پرسرعت از سوی برخی افراد «تحریف» شده است ولی در عین حال تاکید کرده که اینترنت نسل سوم مانند آب گل آلود و غیربهداشتی است که باید تصفیه شود.

این مرجع تقلید مقیم قم روز یکشنبه، ۹ شهریور، در دیدار علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، با وی گفته که «ما از تکنولوژی به تمام معنا دفاع می‌کنیم» و افزوده است: «عده‌ای خیال نکنند ما مخالف این تکنولوژی‌ها هستیم، منتهی تکنولوژی غربی مانند آب گل آلود و غیر بهداشتی است. آب مایه حیات است اما وقتی گل آلود و غیر بهداشتی شد باید تصفیه شود».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ناصر مکارم شیرازی افزوده است: «ما می‌گوییم این آب آلوده غیر بهداشتی به نام "نسل سوم اینترنت" را تصفیه کنید تا آب بهداشتی شود و در اختیار بگذارید تا همه از آن استفاده کنند و کسی مخالف آن نیست. آدم بی‌عقل مخالف پیشرفت و تکنولوژی است؛ بنابراین تفسیرهایی که کرده‌اند درست نیست».

اشاره این روحانی بلندپایه محافظه کار به واکنش‌های زیادی است که به استفتای او درباره اینترنت پرسرعت صورت گرفته است.

وی در این استفتاء که روز سوم شهریور منتشر شد، گفته بود: گسترش خدمات اینترنت پرسرعت در کشور تا زمانی که «مجوزهای قانونی» برای این کار صادر نشده، «برخلاف شرع و برخلاف موازین اخلاقی و انسانی» است.

سخنان این مرجع تقلید با واکنش محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات روبرو شد که هفته گذشته تاکید کرد به آیت‌الله مکارم شیرازی اطمینان خاطر می‌دهد که مسائل فرهنگی و اخلاقی مورد توجه مسئولان این وزارتخانه است.

آقای واعظی افزوده بود: «دغدغه‌های آقای مکارم شیرازی، دغدغه‌های مجموعه وزارت ارتباطات است و تا زمانی که پیوست فرهنگی تهیه نشود، این وزارتخانه خدمات جدید اینترنتی ارائه نخواهد کرد».

آیت الله مکارم شیرازی در سخنان روز یکشنبه خود گفته که وقتی مسئله نسل سوم اینترنت مطرح شد، «از شورای عالی فضای مجازی چند نفر پیش ما آمدند و توضیحاتی دادند، من احساس کردم واقعا خطری ممکن است ایجاد شود، تذکراتی دادم. متاسفانه بعضی با سوء نیت سخنان و اظهارات ما را تحریف کرده بودند. ما مخالف تکنولوژی نیستیم نه تنها مخالف نیستیم بلکه واجب است که از آن استفاده کنیم».

وی سپس از دریافت نامه‌ای از وزیر ارتباطات دولت حسن روحانی خبر داده که در آن ادعای وی درباره دیدار با اعضای شورای عالی مجازی تکذیب شده است.

مکارم شیرازی اظهار داشت: «وزیر محترم ارتباطات نامه‌ای به من نوشته بودند که ما شورای عالی مجازی را دیدیم، شورای عالی مجازی به من گفتند که با من (مکارم شیرازی) تماس نگرفتند».

این روحانی بلندپایه درباره علت مخالفت خود با اینترنت نسل سوم و لزوم «تصفیه» آن گفته است: «من مشهد بودم، برای من آوردند و نشان دادند و انواع فیلم‌های آلوده در آن بود بدون هیچ گونه فیلترشکنی؛ با وجود این، بنده باز هم اعتماد نکردم از یکی از اطرافیان تلفن همراهش را گرفتم و باز دیدم که تمام فیلم‌ها بدون هیچ گونه فیلتری در آن وجود دارد؛ ما خواستیم که این آقایان بروند پیش وزیر محترم ارتباطات و جلوی چشم ایشان به ایشان نشان بدهند که چه فیلم‌هایی فورا روی تلفن همراه‌شان می‌آید».

وی با بیان اینکه «خط قرمزهایی داریم» افزوده است: «هر تکنولوژی که می‌آید باید آن را پاک کنیم؛ باید این آب آلوده را تصفیه کنند. من می‌گویم در این مسئله عجله نکنند، با شورای عالی مجازی تماس بگیرند پیش ایشان بروند، با هم صحبت کنند، نشان بدهند که این در آینده خیلی مشکلات ایجاد می‌کند».

مخالفت روحانیون محافظه کار با دسترسی آزاد کاربران ایرانی به اینترنت پر سرعت و لزوم محدودسازی آن در حالی صورت می‌گیرد که ایران یکی از بدترین رتبه‌ها را در زمینه آزادی اینترنت در جهان دارد.

فریدام هاوس، نهادی که آزادی‌های مدنی را در جهان رصد می‌کند، مهرماه پارسال اعلام کرد مطالعه وضعیت آزادی اینترنت در ۶۰ کشور نشان می‌دهد که ایران رتبه آخر را دارد.

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، چهارم خرداد گفته بود که نمی‌توانیم در سرعت اینترنت از دنیا عقب بمانیم.

وی روز هشتم شهریور نیز با بیان اینکه «یکی از راه‌های پیشرفت علمی، اینترنت پرسرعت است و با اینترنت سرعت پایین، نمی‌شود کار تحقیقی انجام داد» اظهار داشت: «اگر بخواهیم مقاله‌ای دانلود کنیم باید ساعت‌ها بنشینیم و گاهی آدم پای اینترنت خوابش می‌برد».

XS
SM
MD
LG