لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۶

دو سناتور ارشد آمریکایی خواستار ارسال تسلیحات به اوکراین شدند


نیروهای ارتش اوکراین در دونتسک
نیروهای ارتش اوکراین در دونتسک

دو سناتور ارشد آمریکایی از حزب دمکرات و جمهوری‌خواه آن کشور نهم شهریور ماه خواستند تا واشینگتن اقدام به ارسال تسلیحات برای دولت اوکراین بکند و دخالت روسیه در مناطق شرقی آن کشور را «تهاجم» نظامی به خاک اوکراین عنوان کردند.

سناتور دمکرات رابرت منندز، رئیس کمیته روابط خارجی سنای ایالات متحده، به شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته است آمریکا، اتحادیه اروپا و ناتو باید با همکاری یکدیگر تسلیحات در اختیار کی‌یف بگذارند.

سناتور منندز می‌گوید «ما باید به اوکراین سلاح‌های دفاعی بفرستیم؛ چیزی که بر خشونت‌های آینده از سوی پوتین گرانبار تمام شود».

به گزارش خبرگزاری رویترز باراک اوباما، هفته گذشته کنش نظامی ایالات متحده در اوکراین را رد کرده و خواستار یافتن راه‌حلی سیاسی شده بود.

در عین حال اعضای دولت اوباما، با وجود انتقادهای گسترده از مسکو و متهم کردن کرملین به تنش‌زایی در اوکراین، آن را به «تهاجم» متهم نکرده‌اند.

آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرده‌اند. اتحادیه اروپا به مسکو یک هفته فرصت داده است تا از بحران در اوکراین بکاهد یا آن اتحادیه تحریم‌هایی بیشتر اعمال خواهد کرد. پیمان آتلانتیک شمالی نیز از ورود بیش از هزار سرباز روس با ادوات نظامی سنگین به داخل اوکراین خبر داده است.

در آن سوی صحنه سیاسی آمریکا، جان مک‌کین، سناتور بانفوذ جمهوری‌خواه، از دیگر کسانی‌ست که خواستار ارسال جنگ‌افزار برای کی‌یف شده است.

سناتور مک‌کین در گفت‌وگویی با شبکه سی‌بی‌اس، می‌گوید آنچه روسیه در اوکراین انجام می‌دهد «تعرض» نیست بلکه «تهاجم» است.

به گفته او روسیه می‌تواند مولداوی و منطقه بالتیک را نیز تهدید کند.

مایک راجرز، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان نیز در گفت‌وگویی با شبکه «فاکس» گفته است ایالات متحده و هم‌پیمانان اروپاییش باید کمکی راهبردی به اوکراین بکنند؛ «اگر ما الان [کمکی] کوچک و موثر ارائه نکنیم، بعدا باید آن را بزرگ‌ و زشت ارائه کنیم».

روز یک‌شنبه رسانه‌های روسیه از قول ولادیمیر پوتین نقل کردند که او خواستار مذاکراتی بر مبنای حق حاکمیت برای مناطق شرقی اوکراین است؛ گفته‌هایی که نحوه ارائه آن مدتی بعد از سوی سخنگوی پوتین رد شد.

پترو پوروشنکو، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز شنبه گذشته اعلام کرد که شرایط در اوکراین به نقطه‌ای غیر قابل‌ بازگشت، یعنی درگیر شدن در جنگی همه‌جانبه نزدیک می‌شود.

XS
SM
MD
LG