لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۸

ابراز «خوش بینی کامل» ظریف درباره توافق هسته‌ای تا سوم آذر


از راست: کاترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هرمان ون رامپوی، رییس شورای اتحادیه اروپا، و محمد جواد ظریف.
از راست: کاترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا، هرمان ون رامپوی، رییس شورای اتحادیه اروپا، و محمد جواد ظریف.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، که به بروکسل سفر کرده است روز دوشنبه ۱۰ شهریور ابراز خوشبینی کرد که ابهامات بر سر پرونده هسته‌ای تهران تا ضرب الاجل روز ۲۴ نوامبر، سوم آذر، حل و فصل شود.

آقای ظریف پس از دیدار با کا‌ترین اشتون، مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا به خبرنگاران گفت: «من پس از گفت‌وگو با خانم اشتون کاملا خوشبین هستم که این مسئله (برنامه هسته‌ای ایران) را در موعد مقرر حل و فصل کنیم».

به گزارش خبرگزاری رویترز، وی اظهار داشت: «من با توجه به آمادگی و اراده سیاسی تمام طرف‌های مذاکره امیدوارم که ظرف سه ماه آینده به توافقی در این زمینه برسیم».

وزیر امور خارجه ایران و کا‌ترین اشتون، هماهنگ کننده مذاکرات هسته‌ای گروه ۵+۱ با ایران، روزدوشنبه در بروکسل گفت‌وگو کردند.

این مذاکرات در ادامه گفت‌وگوهای میان طرفین برای دستیابی به توافق جامع هسته‌ای انجام می‌شود. قرار است ایران و نمایندگان گروه پنج به علاوه یک در ماه جاری میلادی، سپتامبر، در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با هم مذاکره کنند.

آقای ظریف به خبرگزاری‌های ایران گفته است که با هرمان ون رامپوی، رییس شورای اتحادیه اروپا نیز در مورد روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه ایران از بروکسل به رم می‌رود تا با فدریکا موگِرینی، وزیر خارجه فعلی ایتالیا که جانشین کا‌ترین اشتون شده است، نیز دیدار کند.

جمهوری اسلامی ایران و گروه پنج به علاوه یک، سوم آذر پارسال به توافقی موقت در ژنو سوئیس دست یافتند که بر اساس آن بخشی از تحریم‌های ایران لغو و چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار از دارایی‌های بلوکه شده تهران نیز آزاد شد.

ایران نیز در مقابل پاره‌ای از فعالیت‌های هسته‌ای خود بویژه غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را به حال تعلیق در آورد.

قرار بود طرفین تا روز اول ژوئیه به توافقی جامع برای حل و فصل برنامه هسته‌ای ایران، که غرب ماهیت آن را نظامی می‌داند، دست پیدا کنند ولی به دلیل اختلافات بر سر بسیاری از مسائل فیمابین، توافق موقت ژنو برای چهار ماه دیگر تمدید شد تا گفت‌وگو‌ها ادامه پیدا کند.

XS
SM
MD
LG