لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۱

گزارش‌های ضد و نقیض از علت و عامل مرگ عبدالرئوف ریگی


عبدالرئوف ریگی، برادر عبدالمالک ریگی، روز پنجم شهریور در پاکستان کشته شد. جیش‌العدل و جیش النصر ایران را مقصر می‌دانند
عبدالرئوف ریگی، برادر عبدالمالک ریگی، روز پنجم شهریور در پاکستان کشته شد. جیش‌العدل و جیش النصر ایران را مقصر می‌دانند

حسین‌علی امیری، سخنگوی وزارت کشور ایران، روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریور، اعلام کرد که بیانیه گروه جیش‌النصر درباره دستگیری یکی از عوامل درگیر در مرگ عبدالرئوف ریگی، سرکرده این گروه، واقعیت ندارد و ریگی در پی درگیری این گروه با جیش‌العدل کشته شده است.

این تکرار گزارشی است که هفته گذشته خبرگزاری‌ها در ایران مخابره کرده و گفته بودند که آقای ریگی قربانی درگیر‌ی‌های درون‌گروهی شده است.

اشاره سخنگوی وزارت کشور ایران به پیامی است که جیش‌النصر روز یک‌شنبه، نهم شهریور، در صفحه فیس‌بوک خود منتشر کرد.

در روز ۹ شهریور، گروه جیش‌النصر در صفحه فیس‌بوک خود تصویر فردی را منتشر کرد و مدعی شد که او ابراهیم مهرنهاد نام دارد، از عوامل وزارت اطلاعات ایران است و در مرگ عبدالرئوف ریگی «نقشی اساسی و بنیادی» داشته است.

این گروه بار دیگر در روز ۱۱ شهریور در فیس‌بوک خود فیلمی از اعترافات این فرد منتشر کرد که او در آن ادعا می‌کند ایران به او وعده داده که در صورت قتل عبدالرئوف ریگی، چهار میلیون دلار دریافت خواهد کرد.

جیش‌النصر ادعا می‌کند جیش‌العدل هیچ نقشی در ترور آقای ریگی نداشته و مرگ او «نقشه وزارت اطلاعات ایران» بوده است، گفته‌ای که سخنگوی وزارت کشور ایران روز سه‌شنبه تکذیب کرد.

در همین حال خبرگزاری فارس نیز از قول جهان‌نیوز می‌نویسد که ابراهیم مهرنهاد در ابتدا از اعضای گروه جیش‌العدل بوده و بعدتر همراه با عبدالرئوف ریگی به جیش‌النصر می‌پیوندند و مشاور و مسئول شاخه سیاسی این جنبش می‌شود.

اما با بالا گرفتن درگیری‌ها، محمد ظاهر، سرکرده جیش‌العدل، تصمیم به حذف عبدالرئوف ریگی، سرکرده جیش‌النصر، می‌گیرد و از ابراهیم مهرنهاد به عنوان نفوذی استفاده می‌کند.

به گزارش وب‌سایت خبری شستون، واقع در سیستان و بلوچستان به نقل از منابع آگاه، عبدالرئوف ریگی، برادر کوچک‌تر عبدالمالک ریگی (رهبر پیشین گروه جندالله)، در روز پنجم شهریورماه در شهر کویته پاکستان کشته شده است.

خبرگزاری ایرنا در خبر مربوط به مرگ عبدالرئوف ریگی آورده بود که این فرد در ادامه درگیری‌ها میان گروه جیش‌العدل و جیش‌النصر کشته شده است.

آقای ریگی پیشتر و قبل از آن که خبر مرگش منتشر شود در گفت‌وگو با خبرگزاری العربیه از وجود اختلافات میان جنبش جیش‌النصر و جیش العدل خبر داده بود.

اما دو روز پس از مرگ آقای ریگی، جنبش جیش‌العدل در بیانیه‌ای مدعی شد که عبدالرئوف ریگی در جریان درگیری‌ها بین این گروه و گروه جیش‌العدل کشته نشده و جمهوری اسلامی ایران مسئول قتل است.

XS
SM
MD
LG