لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۴۹

گروه خلافت اسلامی مدعی بریدن سر دومین روزنامه‌نگار آمریکایی شد


گروه خلافت اسلامی روز سه شنبه، ۱۱ شهریور، ویدئویی بر روی اینترنت منتشر کرد که حاکی از بریدن سر استیون ساتلوف، روزنامه‌نگار آمریکایی، است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شخصی که نقاب به صورت زده بود در این ویدئو همچنین تهدید می‌کند که سر دیوید هینز، گروگان بریتانیایی، را نیز خواهند برید.

این گروه اسلامی افراطی از دولت‌ها خواسته است تا «این اتحاد شیطانی آمریکایی علیه خلافت اسلامی» را وادار به عقب نشینی کنند.

اعدام کننده‌ای که در این فیلم نشان داده می‌شود ظاهرا‌‌ همان عضو بریتانیایی گروه خلافت اسلامی است که سر جیمز فولی را دو هفته پیش برید.

وی در ابتدای این ویدئو می‌گوید: «اوباما، من برگشتم و برگشتم به خاطر سیاست خارجی خودخواهانه تو در قبال خلافت اسلامی، به خاطر اصرار تو بر ادامه بمباران و... سد موصل، به رغم همه هشدارهای جدی ما».

این شخص با لهجه بریتانیایی می‌افزاید: «از آنجایی که موشک‌باران مردم ما ادامه دارد، چاقوی ما نیز به زدن گردن مردم شما ادامه می‌دهد».

استیون ساتلوف در این ویدئو خودش را به عنوان شخصی توصیف می‌کند که با جان خودش در حال «پرداخت هزینه» دخالت آمریکا در عراق است.

مقام‌های آمریکایی می‌گویند که سازمان‌های اطلاعاتی این کشور در حال تحقیقات سریع برای تایید صحت و سقم این ویدئو هستند.

سخنگوی کاخ سفید روز سه شنبه گفت نمی‌تواند فورا گزارش‌های مربوط به کشته شدن این روزنامه نگار آمریکایی را تایید کند.

جاش ارنست به خبرنگاران گفت که اگر چنین ویدئویی وجود داشته باشد به دقت بررسی خواهد شد.

جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، نیز در اظهار نظر جداگانه‌ای گفت که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا «سریعا برای بررسی صحت این ویدئو وارد عمل می‌شوند».

وی اظهار داشت: «اگر این ویدئو واقعی باشد از این اقدام بیرحمانه که جان یک شهروند بیگناه دیگر را گرفته است ابراز انزجار می‌کنیم. قلوب ما با خانواده ساتلوف است».

در همین حال به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنگوی خانواده استیون ساتلوف گفت که آنها از این خبر مطلع شده‌اند و سوگوار هستند.

استیون ساتلوف که خبرنگار آزاد بود، در اوت سال ۲۰۱۳ در سوریه ربوده شد. خانم شرلی، مادر این گروگان آمریکایی، ۲۷ اوت امسال در یک نوار ویدئویی از ابوبکر البغدادی، رهبر گروه خودخوانده خلافت اسلامی خواسته بود تا پسرش را آزاد کند.

گروه یاد شده که بر بخش‌های وسیعی از سوریه و عراق تسلط دارد، روز ۱۹ اوت نیز ویدئویی از بریدن سر جیمر فولی، دیگر روزنامه‌نگار آمریکایی، منتشر کردند.

خلافت اسلامی می‌گوید که این روزنامه‌نگار را به تلافی حملات هوایی آمریکا علیه مواضع خود در عراق به قتل رسانده است.

ویدئوی قتل دومین روزنامه نگار آمریکایی پس از آن منتشر می‌شود که ایالات متحده در ماه اوت حملات خود علیه نیروهای خلافت اسلامی را از سر گرفت.

XS
SM
MD
LG