لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۲

فرمانده پلیس تهدید کرد: برخورد با «توهین» به خمینی در شبکه‌های اجتماعی


اسماعیل احمدی مقدم
اسماعیل احمدی مقدم

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریور، تهدید کرد که با افرادی که، به گفته او، در شبکه‌های اجتماعی به آیت‌الله خمینی «توهین» می‌کنند برخورد پلیسی و قضایی خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده پلیس ایران، در واکنش به آن چه اقدام «هنجارشکنان» در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه و ایجاد صفحات «توهین‌آمیز» به آیت‌الله خمینی خوانده شده تصریح کرد: «ما با کسانی که حدود آزادی را رعایت نکنند و از قوانین کشور تخطی کنند، به عنوان یک مجرم و متخلف برخورد خواهیم کرد.»

در چند هفته اخیر رد و بدل شدن لطیفه‌هایی درباره آیت‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در ایران از جمله در وایبر و ایجاد صفحاتی در وب‌سایت فیس‌بوک در این باره واکنش‌های متفاوتی در فضای مجازی و رسانه‌های ایران داشته است.

برخی از کاربران صفحات اجتماعی از این اقدام استقبال و اقدام به بازنشر این لطیفه‌ها در سطح وسیع کرده، و برخی نیز این لطیفه‌ها را «توهین» به آیت‌الله خمینی دانسته‌اند.

وب‌سایت جماران که زیر نظر موسسه تنظیم و نشر آثار آیت‌الله خمینی اداره می‌شود راه افتادن موجی از این لطیفه‌ها در شبکه‌های اجتماعی را «مشکوک» توصیف کرده است.

محمدعلی آهنگران، روحانی فعال در شبکه‌های اجتماعی و پسر صادق آهنگران، مداح سرشناس، روز ۱۱ شهریور در گفت‌وگو با این سایت این حرکت را «نوعی بداخلاقی اجتماعی» توصیف کرد.

خبرگزاری تسنیم در گزارش روز سه‌شنبه خود این پرسش را از آقای احمدی مقدم پرسیده که «برخی عنوان می‌کنند برای برخورد با این موضوع باید اقدام به فیلتر کردن این شبکه‌های اجتماعی کرد».

اما آقای احمدی مقدم به طور غیرمستقیم این احتمال را رد کرده و در پاسخ به این پرسش گفته است: «این که در حال حاضر خیابان‌های ما باز است و آزادی در کشورمان وجود دارد، دلیل نمی‌شود راننده‌ای با هر سرعت دلخواهی در خیابان‌های شهر براند. لذا این اقدامات توهین‌آمیز یک جرم است.»

پیش از این برخی از شخصیت‌های سیاسی و وب‌سایت‌های خبری این گمانه را مطرح کرده بودند که انتشار «حجم قابل توجه» لطیفه درباره آیت‌الله خمینی زمینه‌سازی برای فیلتر شدن وایبر است.

از جمله صادق زیباکلام، استاد دانشگاه، روز سه‌شنبه در این زمینه گفت که این پیامک‌ها ممکن است از جانب کسانی باشد که با انگیزه‌های مشخص قصد فیلتر کردن شبکه اجتماعی وایبر را دارند.

وب‌سایت کلمه نیز روز هفتم شهریور در مطلبی نوشت که انتشار ناگهانی «حجم قابل توجهی» از مطالب «توهین‌آمیز» درباره بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در برخی شبکه‌های اجتماعی این نگرانی را در کاربران این شبکه‌ها ایجاد کرده که «پروژه امنیتی دیگری در دستور کار اقتدارگرایان باشد»، مشابه آن چه در سال ۸۸ و در ماجرای پاره کردن عکس آیت‌الله خمینی رخ داد.

در جريان تجمع اعتراضی دانشجويان در ۱۶ آذر ۱۳۸۸ شبکه‌های تلويزيون دولتی ايران با پخش تصاويری، دانشجويان مخالف را به پاره کردن عکس آيت‌الله خمينی متهم کردند.

فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی سه‌شنبه در ادامه سخنان خود تصریح کرده است: «ما با متخلفان و مجرمان و خصوصاً رفتارهایی که موجب جریحه‌دار شدن مقدسات، ارزش‌ها و سرمایه‌های ملی ما می‌شود برخورد می‌کنیم.»

XS
SM
MD
LG