لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۳

اوباما: ویدئوهای سر بریدن، آمریکا را مرعوب نخواهد کرد


باراک اوباما روز چهارشنبه ۱۲ شهریور در واکنش به انتشار ویدئوی سر بریدن استیون ساتلوف، خبرنگار آمریکایی، به دست گروه «خلافت اسلامی» گفت که این اعمال باعث مرعوب شدن آمریکا نخواهد شد.

رییس جمهوری آمریکا که به تالین پایتخت استونی سفر کرده است تاکید کرد که او به دنبال تشکیل ائتلافی برای «سرکوبی و نابودی» گروه خلافت اسلامی است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، با این حال وی تاریخی برای تصمیم‌گیری درباره اتخاذ یک استراتژی به منظور مقابله با اقدامات این گروه در سوریه اعلام نکرد.

آقای اوباما که در یک نشست خبری سخن می‌گفت اظهار داشت: «پیچیدن طومار این گروه زمان می‌برد».

اظهارات رییس جمهوری آمریکا پس از آن ابراز می‌شود که مقام‌های این کشور صحت ویدئوی منتشره از سوی گروه خلافت اسلامی در روز سه شنبه را تایید کردند.

در این ویدئو نشان داده می‌شود که یکی از اعضای این گروه سر استیون ساتلوف، خبرنگار آمریکایی، را از بدنش جدا می‌کند. ماه گذشته نیز گروه خلافت اسلامی به همین شیوه، جیمز فولی دیگر خبرنگار آمریکایی را به قتل رساند.

باراک اوباما روز چهارشنبه گفت که آمریکا «این جنایت وحشتناک علیه این دو جوان» را فراموش نخواهد کرد.

وی افزود: «هر چه را که این قاتلان فکر می‌کنند با کشتن آمریکاییان بی‌گناهی چون استیون کسب می‌کنند، در واقع برایشان شکست است، شکست خورده‌اند زیرا مانند مردم سراسر جهان، آمریکاییان از بربریت آن‌ها منزجرند. ما مرعوب نخواهیم شد، اعمال هولناک آن‌ها، ما را به عنوان یک کشور، تنها متحد می‌کند و عزم‌مان را برای نبرد با این تروریست‌ها مصمم‌تر».

رییس جمهوری آمریکا تصریح کرد: «آنهایی که اشتباه صدمه زدن به آمریکایی‌ها را مرتکب می‌شوند باید بدانند که ما این مسئله را فراموش نخواهیم کرد و هر زمان که طول بکشد عدالت اجرا خواهد شد».

آقای اوباما گفت: «هدف ما روشن است و آن تضعیف و نابودی داعش است تا دیگر نه تنها برای عراق بلکه برای منطقه و ایالات متحده نیز تهدیدی نباشد».

رییس جمهوری آمریکا روز سه‌شنبه با صدور دستور اعزام ۳۵۰ سرباز دیگر آمریکا به بغداد برای حفاظت از دیپلمات‌های آمریکایی در پایتخت عراق، حضور نیروهای نظامی آمریکا در عراق را به بیش از یک‌هزار سرباز افزایش داد.

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در اظهار نظر جداگانه‌ای گفت: «متاسفانه بربریت چیز جدیدی در دنیای ما نیست. همینطور شرارت. ما قبلا هم با آن مبارزه کرده ایم، امروز هم با آن مبارزه می کنیم».

وی افزود: «وقتی تروریست‌ها در هر جای دنیا شهروندان ما را بکشند، فارغ از اینکه چقدر طول بکشد ایالات متحده آنها را مسوول خواهد دانست و آنها که جیمز فولی و استیون ساتلوف را در سوریه به قتل رساندند باید بدانند که ایالات متحده آنها را مسوول خواهد دانست، هر مقدار هم که طول بکشد».

تاکید بر دفاع از متحدان ناتو

باراک اوباما در سفرش به استونی همچنین اعلام کرد که ناتو باید ارتش اوکراین را تقویت کند ضمن اینکه اطمینان داد آمریکا از امنیت کشورهای حوزهٔ بالتیک حمایت خواهد کرد.

وی تعهد آمریکا نسبت به دفاع از متحدان ناتو را «گسست‌ناپذیر» خواند.

رییس جمهوری آمریکا همچنین گفت: نقش روسیه در مناقشه شرق اوکراین، این فرصت را می‌دهد تا اهمیت بروز کردن و تقویت توانایی‌های دفاعی ناتو درک شود.

XS
SM
MD
LG