لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

آیت‌الله خامنه‌ای تحت عمل جراحی قرار گرفت


حسن روحانی در حال عیادت از علی خامنه‌ای در بیمارستان. ۱۷ شهریور ۹۳.
حسن روحانی در حال عیادت از علی خامنه‌ای در بیمارستان. ۱۷ شهریور ۹۳.

به گزارش رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها از ایران، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، صبح روز دوشنبه تحت عمل جراحی قرار گرفته است؛ دلیل این عمل جراحی «عارضه پروستات» عنوان شده است.

واحد مرکزی خبر، وابسته به تلویزیون دولتی ایران، می‌گوید این عمل در یکی از بیمارستان‌های دولتی انجام شده و «با موفقیت به پایان رسیده است».

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا برپایه این گزارش از آیت‌الله خامنه‌ای پیش از رفتن به بیمارستان نقل کرده است که «جای نگرانی نیست. این به معنای آن نیست که مردم دعا نکنند لیکن ان شاءالله جای نگرانی نیست و یک عمل خیلی معمولی و عادی است.»

او افزوده است «ان‌شاءالله لطف خدای متعال شامل خواهد شد و کارها به خوبی پیش خواهد رفت».

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا و دیگر رسانه‌ها در ایران نیز خبر مشابهی را منتشر کرده‌اند.

وب‌سایت دفتر رهبر ایران نیز همین خبر را منتشر کرده و تصاویری از او را در حالت ایستاده در برابر میکرفن خبرنگار تلویزیون ایران منتشر کرده است. مصاحبه کوتاه واحد مرکزی خبر نیز تصاویری از او را در برابر میکروفون خبرنگار نشان می‌دهد.

پیشتر گزارش‌هایی در منابع خارج از ایران در مورد بیماری رهبر ایران منتشر شده بود.

روزنامه گاردین در سال ۲۰۰۹ میلادی نوشته بود که مایکل لدین، از نومحافظه‌کاران مشهور آمریکایی، مطلبی را به نقل از منبعی منتشر کرده است که به موجی از شایعات در مورد وضعیت آیت‌الله خامنه‌ای دامن زده است.

مایکل لدین در اکتبر آن سال گفته بود او یک روز بعد از ظهر بیهوش شده و به بیمارستان انتقال داده شده است؛ «هیچ‌کس به جز پسر و دکترهایش اجازه نزدیک شدن به او را نداشتند».

البته آقای لدین پیشتر گزارش‌هایی را منتشر کرده بود که شایعاتی غیرواقعی بودند؛ مانند آنچه نشریه ونیتی فیر ارتباط او با خبر غیرواقعی مربوط به خرید کیک زرد توسط صدام حسین از نیجریه عنوان کرده است.

خبر و شایعات مربوط به وضعیت آیت‌الله خامنه‌ای اما در همان زمان بازتاب پیدا کرده و از جمله در مطلبی از جرج استفانوپولس خبرنگار شبکه ای‌بی‌سی، در جروزالم‌پست و پراودای روسیه منتشر شده بود.

رابرت تیت، خبرنگار گاردین در تهران، خود همان زمان، به وجود موجی از شایعات در ایران در مورد وضعیت جسمانی آیت‌الله خامنه‌ای از جمله شایعات در مورد ابتلای او به «سرطان پروستات» یا «سرطان غدد لنفاوی» اشاره کرده بود.

رسانه‌های رسمی ایران جزئیات چندانی در مورد وضعیت جسمانی آیت‌الله خامنه‌ای منتشر نمی‌کنند. خبر جدید نیز هنوز جزئیات چندانی را در بر نمی‌گیرد.

با این همه شبکه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌های غیررسمی معمولا اخبار و حتی شایعات در این مورد را با حساسیت دنبال کرده و بازتاب می‌دهند.

در این میان طی ماه‌های گذشته خبرهایی در مورد مجلس خبرگان و «هشدارهایی» در مورد انتخابات پیش روی آن نیز از سوی هوادارن اصول‌گرای رهبر ایران منتشر شده‌اند.

در اردیبهشت ماه گذشته قربانعلی دری نجف‌آبادی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان، نهادی که وظیفه تعیین رهبر جمهوری اسلامی را برعهده دارد، گفته بود «خدا رهبری را حفظ کند و به ایشان طول عمر دهد انشاالله. اما به هر حال باید برای بعد از ایشان به فکر باشیم.»

یک ماه پیش از این گفته‌های آقای نجف‌آبادی، احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، نیز در مورد آینده این مجلس و «تصرف مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی» هشدار داده‌ بود.

آیت‌الله خامنه‌ای زاده سال ۱۳۱۸، دومین رهبر جمهوری اسلامی‌ست که از سال ۱۳۶۸ بر ایران حکومت می‌کند.

XS
SM
MD
LG