لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۷

امیدواری اشتون به کاهش اختلافات ایران و ۱+۵ در نشست نیویورک


کاترین اشتون نمایندگی شش قدرت جهانی را در مذاکرات هسته‌ای با ایران بر عهده دارد.
کاترین اشتون نمایندگی شش قدرت جهانی را در مذاکرات هسته‌ای با ایران بر عهده دارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که نمایندگی شش قدرت جهانی را در مذاکرات هسته‌ای با ایران بر عهده دارد، می‌گوید که مواضع ایران «فاصله زیادی» با گروه ۵+۱ پیرامون برنامه هسته‌ای تهران دارد، اما طی مذاکرات هفته آینده این شکاف می‌تواند کاهش یابد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کا‌ترین اشتون در ادامه گفت: «امیدوارم که پیشرفت داشته باشیم».

به گفته وی، با اینکه معتقدیم دیدگاه ما با ایران فاصله بسیاری دارد، با این همه امکان کم کردن شکاف در مواضع وجود دارد.

اظهارات خانم اشتون در حالی است که ایران و شش قدرت جهانی قرار است در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

این دور از مذاکرات روز ۲۷ شهریور برگزار خواهد شد.

دور قبلی مذاکرات هسته‌ای در تیرماه بدون هیچ نتیجه‌ای به پایان رسید، تاریخی که توافق شش ماهه هسته‌ای ژنو به اتمام رسید و این توافق برای چهار ماه دیگر، تا سوم آذرماه تمدید شد.

بر اساس گزارش‌ها، یکی از موارد اختلاف میان ایران و شش قدرت جهانی برای رسیدن به توافق جامع هسته‌ای تا آذرماه، تعداد سانتریفیوژهایی است که ایران اجازه خواهد یافت فعال نگه دارد.

قبلا آیت الله خامنه‌ای در تیرماه امسال گفته بود که «ایران در سال‌های آینده به ۱۹۰ هزار "سو" غنی سازی اورانیوم نیاز قطعی دارد».

واحد جداسازی اورانیوم یا «سو» عبارت از ظرفیت غنی‌سازی واحدهای سانتریفوژ است، اما اینکه دقیقا ایران چه مقدار سانتریفوژ لازم دارد و نیاز قطعی ایران به این مقدار در چه سالی است، هنوز مشخص نیست.

آقای خامنه‌ای درباره پیشهاد غرب گفت: «هدف آن‌ها این است که ایران را در باب ظرفیت غنى‌سازى به ۱۰ هزار سو راضى کنند... که محصول حدود ۱۰ هزار سانتریفوژ - از همین قدیمى‌هایى که از قبل داشتیم و داریم - است».

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران روز ۱۵ شهریور ضمن تکذیب گزارش‌ها در خصوص موافقت ایران با کاهش تعداد سانتریفیوژ‌ها، گفت که «هیچ توافقی درباره تعداد سانتریفیوژ‌ها و میزان غنی سازی صورت نگرفته است».

در کنار اظهارات خانم اشتون، عباس عراقچی مسئول تیم مذاکره هسته‌ای ایران نیز چهارشنبه هفته گذشته اظهار امیدواری کرده است که تا آذرماه توافق جامع هسته‌ای حاصل شود.

خانم اشتون می‌گوید: ما با آگاهی کامل از انتظارات جامعه جهانی که خواهان توافقی خوب و مثبت هستند، مصمم هستیم که به نتیجه برسیم.

XS
SM
MD
LG