لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

نجفی: همکاری با آژانس به بن‌بست نرسیده‌ است


رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی
رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که چهار روز پیش موضوع مورد اختلاف با آژانس درباره آزمایش چاشنی‌های انفجاری را «از دید ایران» تمام شده دانسته‌ بود روز گذشته، سه‌شنبه ۱۸ شهریور، خبر داد که این مسئله به «بن‌بست» نرسیده و ایران هم‌چنان برای رفع نگرانی‌ها با آژانس همکاری خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رضا نجفی روز سه‌شنبه با حضور در برابر خبرنگاران در خصوص گزارش آژانس مبنی بر این‌که ایران نتوانسته در مهلت مقرر، پنج مورد شفاف‌سازی لازم را انجام دهد، گفت: «به بن‌بست نرسیده‌ایم. مطمئنیم که می‌توانیم آن را اجرا کنیم ... آماده‌ایم که تکمیلش کنیم.»

آقای نجفی همچنین خبر داد که نمایندگان ایران و آژانس قرار است «به زودی، شاید تا آخر سپتامبر» با هم دیدار کنند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در مورد احتمال وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران تحقیقات می‌کند، تا سوم شهریور (۲۵ اوت) به تهران فرصت داده بود تا در پنج مورد درخواستی از طرف آژانس ابهام‌زدایی کند.

آژانس اما روز جمعه گزارشی منتشر کرد و در آن اعلام کرد که ایران تنها در سه مورد از این پنج مورد با آژانس همکاری لازم را انجام داده‌ است.

بنا بر این گزارش، دو مورد باقی‌مانده مربوط است به آزمایش‌های احتمالی با چاشنی‌های انفجاری و مطالعات ایران در مورد محاسبه شدت انفجارهای هسته‌ای.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش جدید خود که روز جمعه، ۱۴ شهریور، منتشر شد با ذکر این‌ که آخرین تلاش‌های صورت گرفته برای تحقیق پیرامون ابهامات برنامه اتمی تهران «پیشرفتی نداشته» افزود که ایران به آژانس گفته است که بسیاری از ابهام‌ها پیرامون ماهیت برنامه هسته‌ای‌اش «اتهام‌ صرف بوده و آن‌ها را بررسی نخواهد کرد».

همچنین یک روز پس از انتشار این گزارش، رضا نجفی به آن واکنش نشان داده و گفته‌ بود که «از دید ایران این موضوع [آزمایش چاشنی‌های انفجاری] که یکی از پایه‌های اتهامات بی‌اساس علیه کشورمان است، بسته شده است.»

او روز سه‌شنبه اما به خبرنگاران گفت که این موضوع به «بن‌بست» نرسیده و ایران هم‌چنان فرصت دارد با آژانس برای شفاف‌سازی همکاری کند.

ايران در ماه فوريه ۲۰۱۴ (بهمن ۱۳۹۲) موافقت کرد تا برای از سرگيری تحقيقات پيرامون جنبه‌های نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای خود با آژانس بين‌المللی انرژی اتمی همکاری کند.

مقامات غربی بر همکاری ایران با تحقیقات آژانس اصرار دارند و می‌گویند بخشی از برچیده شدن تحریم‌ها علیه ایران احتمالاً با نحوه این همکاری مرتبط خواهد بود.

نمایندگان ایران و گروه ۱+۵ قرار است روز ۲۷ شهریور در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با یکدیگر دیدار و درباره نحوه دستیابی به توافق جامع و نهایی تا روز سوم آذر گفت‌وگو کنند.

XS
SM
MD
LG