لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۲

آغاز فیلتر سایت‌های خبری «فاقد مجوز» از سوی وزارت ارشاد


وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آن دسته از وبسایت‌های خبری که فاقد مجوز نهادهای حکومتی هستند، هشدار داد که از فعالیت آنها جلوگیری می‌کند.

این هشدار با فیلتر چهار وبسایت خبری «دانا»، «شریان»، «روحانی‌نیوز» و «لحظه آنلاین» همراه شده، و این در حالی است که یک مقام قضایی ایران می‌گوید وزارت ارشاد اجازه فیلتر وبسایت‌ها را ندارد.‌

رسانه‌های داخل ایران از جمله خبرگزاری مهر روز چهارشنبه، ۱۹ شهریور، بیانیه معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد را منتشر کرده‌اند که می‌گوید این وزارتخانه «با هدف جلوگیری از رفتار غیرقانونی، غیراخلاقی، غیر حرفه‌ای... و محدود کردن شب‌نامه‌های الکترونیک از انتشار رسانه‌های فاقد مجوز جلوگیری خواهد کرد».

این بیانیه پایه و اساس تصمیم وزارت ارشاد در این باره را «ماده ۷ قانون مطبوعات» دانسته است، ماده‌ای قانونی که عنوان می‌کند چاپ و انتشار نشریه‌ای که پروانه برای آن صادر نشده است جرم محسوب می‌شود.

در بیانیه وزارت ارشاد حتی از شهروندان درخواست شده که «برای شناسایی صدها سایت خبری فاقد مجوز» به این وزارتخانه کمک کنند.

این بیانیه می‌گوید که تاکنون ۲۷۰ خبرگزاری و سایت خبری موفق به اخذ مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات شده‌اند و بقیه سایت‌های بدون مجوز نیز به‌طور تدریجی فیلتر خواهند شد، مگر آن که مجوز دریافت کنند.

وزارت ارشاد همچنین تاکید کرده اولویت فیلترینگ با سایت‌هایی است که «از شاخص‌های اخلاقی به دور هستند و دروغ، توهین، تهمت، ورود به حریم خصوصی مردم، هتک ارزش‌ها، نقض منافع و امنیت ملی، قانون‌شکنی و سیاه‌نمایی را سرلوحه کار خود قرار داده‌اند».

این در حالی است که دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی روز سه شنبه به وزارت ارشاد هشدار داده بود که این وزارتخانه «نمی‌تواند راسا دستور فیلتر و مسدودسازی نشریات الکترونیکی را صادر کند» چرا که هیچ اختیار قانونی در این باره به ارشاد داده نشده است.

عبدالصمد خرم‌آبادی در گفت‌وگویی با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: «اگر وزارت ارشاد، فعالیت سایت یک نشریه الکترونیکی را به لحاظ عدم دریافت مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات، غیرقانونی تشخیص دهد می‌تواند علیه آن سایت در مراجع قضایی ذی‌صلاح شکایت کند... اما اگر وزارت ارشاد راسا دستور فیلتر سایتی را صادر کند ، چنین دستوری فاقد اعتبار قانونی است».

در این میان علی مطهری، عضو هیات نظارت بر مطبوعات، اطمینان داده است که «مشکل سایت‌های فیلتر شده به زودی حل می‌شود».

آقای مطهری که با خبرگزاری فارس گفت‌وگو کرده است، اقدام وزارت ارشاد را در راستای ساماندهی سایت‌های خبری دانست و تاکید کرد هر زمانی که سایت‌های فیلترشده مجوز دریافت کنند، رفع فیلتر خواهند شد.

XS
SM
MD
LG