لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۴

مسعود جزایری: همکاری ایران و آمریکا علیه داعش ممکن نیست


مسعود جزایری
مسعود جزایری

معاون ستادکل نيروهای مسلح جمهوری اسلامی، ايران را «در مقابل» و آمريکا را «ايجادکننده» گروه خلافت اسلامی توصيف کرده و بر اين اساس گفت که همکاری دو کشور بر سر اين گروه «به هيچ عنوان امکان‌پذير نيست».

مسعود جزايری روز جمعه، ۲۱ شهريور، به خبرگزاری فارس گفت که «ايران در مقابل داعش می‌ايستد، اما آمريکا داعش را ايجاد کرده است».

معاون ستادکل نيروهای مسلح همچنين گفت که «داعش به هيچ عنوان نمی‌تواند به مرزهای ايران نزديک شود، چرا که با اقتدار نيروهای مسلح روبه‌رو می‌شود».

پيش از اين، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزير کشور ايران، از برنامه گروه خلافت اسلامی برای «تجاوز به ايران» خبر داده بود.

آقای رحمانی فضلی در پاسخ به پرسشی درباره تحرکات اين گروه در مرزهای ايران، گفته بود: «داعش برنامه‌های وسيعی دارد و طبق اسناد ما آنها برنامه برای تجاوز به کشور ما و ساير کشورها را دارند، اما ايران قدرتمندتر از آن است که يک گروه کوچک بخواهد به آن تجاوز کند.»

در همان روز، اسماعيل احمدی‌مقدم، فرمانده نيروی انتظامی، نيز گفته بود که «عمليات‌های اخير ارتش عراق اين نويد را می‌دهد که داعش از مرزهای کشور دور شود. ما تاکنون در هيچ نقطه‌ای از مرزهای کشور با داعش روبه‌رو نيستيم و آنها در مرزهای کشور حضور ندارند.»

گروه خلافت اسلامی که پيش از اين خود را دولت اسلامی عراق و شام (داعش) می‌ناميد، در سال‌های اخير موفق شده بخش‌های وسيعی از سوريه و سپس عراق را اشغال کند. اين گروه در تيرماه اعلام کرد که در سرزمين‌های تحت تصرف خود «خلافت اسلامی» تشکيل داده است.

خلافت اسلامی به شدت با شيعيان، کردها و پيروان ديگر اديان دشمنی دارد و با مخالفان خود به شدت بی‌رحمانه برخورد می‌کند. اين گروه به نسل‌کشی در عراق و سوريه متهم شده است.

با وجود اين و به دنبال آغاز حملات نيروی هوايی آمريکا به مواضع و نيروهای حکومت اسلامی در عراق و حمايت نظامی، اطلاعاتی و پشتيبانی آمريکا، ايران و کشورهای ديگر از ارتش عراق و پيشمرگه‌های اقليم خودمختار کردستان عراق، اين گروه بخشی از مواضع و نيروهای خود را از دست داده است.

ايالات متحده آمريکا هم‌اکنون در حال تشکيل ائتلافی بين‌المللی برای نابودی گروه خلافت اسلامی است و توانسته حمايت متحدان خود در سازمان پيمان آتلانتيک شمالی (ناتو) و کشورهای عربی از اين ائتلاف را به دست بياورد.

XS
SM
MD
LG