لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۹

کری: برخی کشورها اعزام نيروی نظامی به عراق را پیشنهاد داده‌اند


جان کری، وزير امور خارجه آمريکا، گفته است که از پيشنهاد شماری از کشورها در خاورميانه و خارج از اين منطقه برای اعزام نيروی نظامی جهت مقابله با گروه حکومت اسلامی «بسيار دلگرم» شده است.

به گزارش خبرگزاری رويترز، آقای کری که روز یکشنبه ۱۴ سپتامبر با شبکه تلويزيونی «سی بی اس» صحبت می‌کرد،‌ گفته است: «کشورهايی در منطقه {خاورميانه} و خارج از منطقه، علاوه بر آمريکا، آمادگی خود را برای کمک نظامی و اجرای عمليات نظامی در صورت لزوم اعلام کرده‌اند. در همين حال، شمار کسانی که آماده‌اند که کارهای ديگری در اين خصوص انجام دهند در حال افزايش است.»

وزیر امور خارجه آمریکا در سفر هفته گذشته خود به کشورهای خاورميانه کوشيد تا کشورهای عرب منطقه را به مقابله با گروه حکومت اسلامی که پیش از این «داعش» نامیده می‌شد، ترغيب کند.

در همين زمينه، دنيس مکدانوف، رييس دفتر کاخ سفيد، در پاسخ به پرسشی در خصوص نيروهای زمينی که به جز ارتش عراق و پيشمرگ‌های کرد باید عليه گروه خلافت اسلامی عمليات انجام دهند، گفته است: «در نهايت برای از بين بردن گروه دولت اسلامی عراق و شام به يک نيروی اصلی احتياج است که میتواند نيروهای سنی باشند.»

گروه حکومت اسلامی در ماههای اخیر بخشهای وسیعی از غرب عراق را به تصرف خود در آورد. این گروه همچنین مناطق زیادی از خاک سوریه را نیز در اختیار خود دارد.

جان کری همچنین بار ديگر تصريح کرده است: «ما به دنبال اعزام نیروی نظامی به صحنه عملیات نیستیم،‌ اما برخی از کشورها این پیشنهاد (اعزام نيروی زمينی برای مقابله با داعش) را مطرح کرده‌اند، ولی ما به‌هرحال اکنون به اين پيشنهادها فکر نمیکنيم.»

وزیر امور خارجه آمریکا پیش از این، اعزام سرباز یا نیروی زمینی به عراق برای مبارزه با حکومت اسلامی را «خط قرمز» توصیف کرده بود.

وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه ۲۰ شهريور و در نشست جده توافق کشورهای عربستان سعودی، شش کشور حاشيه خليج فارس، مصر، عراق و لبنان را برای «ايفای نقش» در مقابله گروه خلافت اسلامی کسب کرد.

وزير امور خارجه آمريکا پيش از اين توافق با همتايان عرب خود ديدار و گفت‌وگو کرده بود تا آنها را برای حمايت از استراتژی آمريکا به منظور سرکوب اين گروه که بخش‌های زيادی از سوريه و عراق را اشغال کرده‌اند، ترغيب کند.

جان کری در مصاحبه خود با «سی بی اس» گفته است: «من وقتی آمادگی و تمايل اين کشورها برای مشارکت {در مقابله با گروه حکومت اسلامی} را ديدم، خيلی دلگرم شدم.»

XS
SM
MD
LG