لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۴

کمبود شدید ویتامین «دی» ایرانیان طی یک دهه گذشته


رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید که «متأسفانه طی یک دهه گذشته با وجود اینکه کشور ما کشوری آفتابی است کمبود ویتامین دی افزایش یافته‌است».

به گزارش خبرگزاری فارس، رسول دیناروند شب یکشنبه، ۲۳ شهریورماه در برنامه تلویزیونی «زنده باد زندگی» اعلام کرد که «میزان کمبود ویتامین دی [D] ایرانیان طی یک دهه گذشته بر خلاف انتظار افزایش نگران‌کننده داشته‌است، به همین علت در طرح تحول سلامت در کنار قرص آهن، اسید فولیک و کلسیم، ویتامین دی نیز به صورت رایگان در شبکه بهداشتی روستایی و مناطق محروم توزیع می‌شود».

ویتامین دی یکی از ویتامین‌های مورد نیاز بدن است که بصورت طبیعی می‌تواند کاملا از منبع نور خورشید تامین شود. ایران نیز کشوری است که بطور متوسط ۲۸۰ روز آفتابی دارد.

قبلا نیز گزارش‌هایی پیرامون افزایش شمار ایرنیانی که کمبود ویتامین دی دارند منتشر شده‌است. کمبود این ویتامین مهم‌ترین عامل بیماری «ام‌اس» و سرطان سینه، روده و مثانه عنوان شده‌است.

در همین زمینه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی ایران طی گزارشی که اردیبهشت سال گذشته در سایت رسمی خود منتشر کرده‌است، می‌گوید که «بهترین منبع طبیعی ویتامین دی اشعه ماوراء بنفش خورشید است و با گرفتن متعادل نور خورشید می‌توان از دریافت کافی ویتامین دی اطمینان حاصل کرد. تنها ۵ تا ۱۰ درصد از میزان ویتامین دی مورد نیاز را می‌توان از خوراکی‌ها بدست آورد».

در همین زمینه پژوهشگران آکسفورد در اردیبهشت ماه ۹۲ گزارشی در وب‌سایت اسمیتسونین منتشر کردند که می‌گوید ارتباط میان بیماری «ام‌اس» و کمبود ویتامین دی بسیار نزدیک است.

این گزارش موضوع حجاب در ایران را بعنوان «فاکتوری احتمالی در ممانعت رسیدن نور خورشید به بدن» عنوان کرده و می‌گوید که در سال ۱۹۸۹ از هر صد هزار نفر (ایرانی) حدود نیم درصد به این بیماری مبتلا بودند ولی در سال ۲۰۰۵ رقم آن به حدود پنج درصد رسیده‌است.

خبرگزاری فارس خرداد سال ۹۱ نیز از قول امیر رضا عظیمی، دبیر علمی نهمین کنگره بین‌المللی «ام‌اس» ایران گزارش داد که طی ۱۰ سال آینده در هر خانواده ایرانی یک نفر به این بیماری مبتلا خواهد شد.

گفته‌های عظیمی در گزارش سایت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشت درمانی ایران نیز به عینه منعکس شده‌است.

اکنون دیناوند می‌گوید که «توزیع برخی مکمل‌ها به صورت رایگان یکی از اقداماتی است که در طرح تحول سلامت به زودی در شبکه بهداشتی کشور در روستاها و مناطق محروم آغاز می‌شود».

به گفته وی، قرار است برخی مکمل‌ها شامل ویتامین دی، آهن، اسید فولیک و کلسیم دی به صورت رایگان در شبکه بهداشتی کشور در اختیار افراد نیازمند به خصوص زنان باردار، کودکان و قشرهای آسیب‌پذیر قرار گیرد.

دیناروند در ادامه گفت که بررسی‌های کشوری نشان می‌دهد که کمبود ویتامین دی در کشور ما بسیار شایع است و متأسفانه طی یک دهه گذشته با وجود اینکه کشور ما کشوری آفتابی است کمبود ویتامین دی افزایش یافته‌است و ما در بررسی جدیدی که خیلی سریع انجام می‌شود به دنبال این هستیم که علت افزایش کمبود ویتامین دی ایرانیان در این مدت چیست.

معاون وزیر بهداشت ادامه داد که علاوه بر این به دنبال غنی‌سازی مواد غذایی با ویتامین دی هم هستیم و در حال بررسی هستیم که غنی‌سازی شیر یا آرد با ویتامین دی کدامیک بیشتر موثر است و غنی‌سازی یکی از این اقلام در ماه‌های آینده آغاز می‌شود.

XS
SM
MD
LG