لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۰

هشدار مشاور روحانی به حزب‌الله: «دوران ترکتازی دهه ۷۰ به پایان رسیده»


حسام‌الدین آشنا
حسام‌الدین آشنا

حسام‌الدین آشنا، مشاور فرهنگی رییس جمهوری ایران، روز جمعه، ۲۸ شهریور، در واکنش به طرح گشت سیار انصار حزب‌الله خطاب به دبیرکل این گروه هشدار داد که «به یاد داشته باشد دوران تركتازی‌های دهه ۷۰ به پایان رسیده» است.

اشاره آقای آشنا به دهه ۷۰ اشاره به سال‌های تشکیل و فعالیت گروه انصار حزب‌الله است که بر اساس اتهامات موجود این گروه به کوی دانشگاه تهران، تجمع‌های دانشجویی، سینماها و مراکز فرهنگی نظیر کتابفروشی‌ها حمله کرد.

دبیرکل انصار حزب‌الله روز شنبه ۱۳ شهریور در گفت‌وگویی با خبرگزاری ایسنا تاریخ شکل‌گیری این گروه را سال‌های ابتدایی دهه ۷۰ ذکر و به تجمع‌های متعدد انصار در این دهه علیه برخی از اقدامات دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی اشاره کرد.

عبدالمجید محشتم، دبیرکل این گروه، روز یک‌شنبه، ۲۳ شهریور، نیز اعلام کرد که «گشت‌های ارشادی» این گروه از هفته آینده «به صورت تمام‌عیار» و با حضور ۳ هزار زن و هزار مرد که از طریق پرکردن فرم جذب شده‌اند آغاز می‌شود.

این سخنان آقای محتشم، مخالفت صریح وزیر و سخنگوی وزارت کشور را به دنبال داشت، اما با این همه این گروه روز چهارشنبه، ۲۶ شهریور، از آغاز مرحله دوم عضوگیری برای گشت «امر به معروف و نهی از منکر» خود خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، حسام‌الدین آشنا نیز روز جمعه تصریح کرد: «نه نیروی انتظامی و نه ارشاد و نه قوه قضائیه و نه وزارت كشور و نه حتی بسیج، هیچ ‌كدام از موتورسوارهای ایشان استقبال نخواهند كرد، به خصوص این كه كلاه ایمنی به سر نداشته باشند.»

پایگاه خبری انصار حزب‌الله با اعلام شماره تلفنی خواسته است که مردان داوطلب حضور در این گشت‌ها شعار «ياحسين» و زنان داوطلب شعار «يا زينب» را به این شماره ارسال کنند.

دبیرکل انصار حزب‌الله همچنین در آخرین سرمقاله هفته‌نامه یالثارات‌الحسین، ارگان این گروه، نوشت: «این روزها بانگ انصار آمد، خواب عده‌ای را برآشفته. »

عبدالمجید محشتم با تاکید بر ادامه اقدامات این گروه برای «امر به معروف و نهی از منکر» افزود: «با اظهارات روحانی در سفر مشهد، ‌حباب خوش رنگ و لعاب اعتدال در ساحت فرهنگ ترکيد که باید از قضا این اتفاق را به فال نیک گرفت و بصیرت‌افزایی کرد.»

حسن روحانی روز یک‌شنبه، ۱۶ شهریور، ضمن تاکید بر این که «با ون و پاسبان، فرهنگ درست نمی‌شود» تفکیک جنسیتی را «سخیف کردن» موازین اسلام خوانده بود.

علاوه بر مسئولان دولت حسن روحانی، علی لاریجانی، رئیس مجلس، و برخی از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران نیز پیش از این با فعالیت گشت سیار انصار حزب‌الله مخالفت کرده‌اند.

از جمله جواد هروی، نماینده اصولگرای مجلس، روز جمعه، ۲۸ شهریور، گفت که هر نهاد و گروهی صلاحیت اجرای امر به معروف و نهی از منکر را ندارد.

جواد جهانگیرزاده، دیگر نماینده اصولگرای مجلس، نیز روز چهارشنبه ازگروه انصار حزب‌الله خواسته بود که آرامش جامعه را بر هم نزند.

XS
SM
MD
LG