لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۷

احمد جنتی: باید کسانی که فتنه را قبول نکردند نفرین کنیم


دبیر شورای نگهبان می‌گوید کسانی که حقیقت «فتنه» را انکار کردند و یا با چراغ سبز نشان دادن «فتنه‌گران» را نادیده گرفتند، استحقاق «نفرین» دارند.

در ادبیات مقامات جمهوری اسلامی به اعتراض‌های بعد از اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌ جمهوری سال ۸۸، «فتنه» و به میرحسین موسوی و مهدی کروبی «سران فتنه» گفته می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، احمد جنتی در خطبه‌های نماز جمعه ۲۸ شهریور تهران گفت: «کسانی که حقیقت فتنه را انکار کردند و یا با سکوت و چراغ سبز نشان دادنشان فتنه‌گران و خانواده‌های آن‌ها را نادیده گرفتند، استحقاق نفرین را دارند».

وی تصریح کرد: «این دسته از افراد گاهی تعبیراتی به کار می‌گیرند و اجمالا فتنه را قبول ندارند. در حالی که باید به آن‌ها گفت که چرا قبول ندارید، مگر اسرائیل نگفت که بزرگ‌ترین سرمایه‌های ما همین فتنه‌گران هستند».

برخی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی، پاره‌ای از چهره‌های اصلاح طلب و اکبر هاشمی رفسنجانی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، را به نقش داشتن در اعتراضات سال ۸۸ متهم می‌کنند.

محمدنبی حبیبی، دبیرکل حزب موتلفه اسلامی، روز ۱۸ شهریور با اشاره به محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران، وی را به همراهی با معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ متهم کرد و گفت که اکبر هاشمی رفسنجانی نیز تاکنون در این باره موضع شفاف نگرفته است.

دبیر شورای نگهبان گفت: «هرکس قبول ندارد فتنه خط قرمز ماست، باید مورد شک واقع شود و هرچند که شعار دهد ولی در قبول ولایت فقیه و بصیرتش باید شک کرد».

به گفته آقای جنتی، رهبر جمهوری اسلامی حدود «۲۰۰ مرتبه» در مورد اعتراضات به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ سخن گفته است.

وی اضافه کرد: «اینکه این موضوع را‌‌ رها نکرده‌اند به خاطر این است که می‌دانند برخی می‌خواهند فتنه را زنده کنند».

رهبر جمهوری اسلامی روز پنجم شهریور در دیدار با رییس جمهور و اعضای هیات دولت، بار دیگر اعتراضات پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ را «فتنه» خواند و آن را از جمله «خطوط قرمز» حکومت دانست. آیت‌الله علی خامنه‌ای از وزرای دولت خواست که بر «فاصله‌گذاری با آن (فتنه) پایبند باشند».

دبیر شورای نگهبان همچنین با اشاره به سخنان رهبر ایران مبنی بر اینکه «به اسم اعتدال نیروهای مومن را کنار نزنید» مدعی شد: «چرا در یک وزارتخانه ۷۴ نفر مهندس را با سطح بالای علمی به اسم بی‌سواد بیرون می‌کنند؟»

وی افزود: «رهبری فرمودند که نمایندگان مجلس باید به تعهدی که داده‌اند عمل کنند؛ تریبون مجلس باید جلوی این حرف‌ها بگیرد و تنها نماز جمعه نباشد».

سخنان آقای جنتی درحالی است که خبرگزاری تسنیم امروز در گزارشی از برکناری ۷۴ مدیر نفتی توسط بیژن زنگنه وزیر نفت خبر داده بود.

امام جمعه تهران تصریح کرد: «این‌ها همین‌گونه در وزارت علوم و جاهای دیگر بچه‌ها را حذف می‌کنند اگر این‌ها بروند چه کسانی می‌آیند. همان‌هایی که با فتنه آشنا هستند. فتنه‌دوست هستند».

وی تاکید کرد که دانشگاه جای رشد علمی و فناوری است و باشگاه سیاسی سیاستمداران نیست.

آقای جنتی جمعه ۲۰ تیرماه نیز انتقادات شدیدی را درباره انتصابات وزارت علوم مطرح و از تصمیم استیضاح کنندگان وزیر علوم، برای دادن مهلت به وی و به تاخیر انداختن استیضاح انتقاد کرده بود.

رضا فرجی دانا، وزیر علوم، درجلسه علنی ۲۹ مرداد مجلس استیضاح و برکنار شد.

XS
SM
MD
LG