لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۷

کری: پیمان امنیتی افغانستان و آمریکا می‌تواند به زودی امضا شود


جان کری، وزیر خارجه آمریکا (چپ) به همراه دو رقیب انتخاباتی افغانستان
جان کری، وزیر خارجه آمریکا (چپ) به همراه دو رقیب انتخاباتی افغانستان

جان کری وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که امید دارد قرارداد امنیتی میان این کشور و افغانستان در آینده نزدیک امضا شود.

احتمال امضای پیمان امنیتی میان افغانستان و آمریکا در «آینده نزدیک» در حالی است که دو کشور ۲۹ آبان ۹۲ بر سر متن آن به توافق رسیده بودند و قرار بود تا آخر سال ۲۰۱۳ به امضا برسد، اما امضای این قرارداد با تاخیرهای طولانی مواجه شد و نهایتا حامد کرزی رئیس جمهوری افغانستان گفت که این موضوع را به دولت بعدی حواله می‌کند.

توافقنامه یاد شده شرایط حضور سربازان آمریکایی در افغانستان را پس از خروج نیروهای ناتو از آن کشور در پایان سال ۲۰۱۴ تعیین می‌کند.

خبرگزاری فرانسه، دوشنبه ۳۱ شهریورماه گزارش داد که بر اساس قرارداد امنیتی، قرار است شمار نیروهای آمریکایی در افغانستان از ۳۲ هزار نفر به ۹۸۰۰ نفر در سال ۲۰۱۵ کاهش یابد و در سال ۲۰۱۶ تمامی نظامیان آمریکایی از این کشور خارج شوند.

آقای کری می‌گوید که توافق امنیتی طی «حدود یک هفته» امضا خواهد شد.

اظهارات آقای کری در حالی مطرح می‌شود که بعد از ماه‌ها اختلاف، سرانجام دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان توافق کردند که دولت ائتلافی تشکیل دهند.

بر اساس این توافق، بر سر تقسیم قدرت در این کشور، اشرف غنی احمدزی، به عنوان رئیس جمهور جدید افغانستان، جایگزین حامد کرزی خواهد شد و عبدالله عبدالله که نامزد معترض به نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری بود، خود یا فردی که او معرفی می‌کند، به عنوان رئیس اجرایی کشور منصوب خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که این تصمیم در جریان دیدار جان کری و لوران فابیوس همتای فرانسوی وی در نیویورک، مورد استقبال هر دو کشور واقع شده‌است و به هر دو نامزد تبریک گفته‌اند.

آقای کری در این زمینه گفته‌است که آنها (عبدالله و احمدزی) برای تشکیل دولتی متحد به همدیگر محلق شدند که این اقدام فرصت بسیار بزرگی برای پیشرفت افغانستان، امضای قرارداد امنیتی و از همه مهمتر تشکیل دولتی واحد به نیابت از همه مردم، ایجاد خواهد کرد. وی همچنین به نامزدهای انتخاباتی افغانستان توصیه کرد که کشور و منافع مردم را بر منافع شخصی یا حزبی خود ترجیح دهند.

فابیوس نیز در این دیدار از تفاهم روز یکشنبه عبدالله و احمدزی استقبال کرد و این اقدام را «بی‌نهایت مثبت» ارزیابی کرد.
قرار است دولت جدید افغانستان طی هفته آینده تشکیل شود.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، ۱۶ فروردین ماه و دور دوم بین عبدالله و احمدزی، روز ۲۴ خرداد برگزار شد.

در اعلام نتایج اولیه، اشرف غنی احمدزی پیروز انتخابات اعلام شد، اما با اعتراض عبدالله عبدالله بازشماری آرا آغاز شد. آنچه به بحرانی سیاسی در افغانستان انجامید و تا کنون تشکیل دولت جدید در آن کشور را که جای حامد کرزی را خواهد گرفت، عقب انداخته‌است.

XS
SM
MD
LG