لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

لاریجانی: نتیجه ائتلاف «ضد داعش» گسترش تروریسم است


علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، چهارشنبه دوم مهر ماه، ضمن ابراز مخالفت با حمله آمریکا و متحدانش به مواضع گروه «حکومت اسلامی» (داعش) در سوریه گفت که « آمریکا نمی‌گذارد دولت سوریه با تروریست‌ها مبارزه کند.»

وی تشکیل ائتلاف علیه تروریسم توسط آمریکا را «مسخره» و سخنان رییس جمهور این کشور درباره خشکاندن ریشه تروریسم در جهان را از «شوخی های مضحک سیاسی»دانست.

باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه تاکید کرد که جنگ علیه جنگجویان گروه «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه ادامه خواهد یافت و وعده داد که در این مسیر حتی ائتلاف بزرگتری را شکل خواهد داد.

آقای اوباما گفت «مبارزه با گروه حکومت اسلامی فقط جنگ آمريکا نيست.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا، علی لاریجانی در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس گفت:«رییس جمهوری آمریکا در روز گذشته در نطقی اعلام کرد چون دولت مرکزی سوریه امکان نابود کردن این تهدید را ندارد آمریکا شخصا وارد عمل شده است. آیا فکر می کنید هیچ کس در دنیا این ادعای شما را باور می کند؟»

آقای لاریجانی نتیجه حملات هوایی را «گسترش تروریسم» دانست و گفت:«اين حملات خاصيت گسترش تروريسم دارد همانطور که بمباران ها در افغانستان نه تنها ريشه تروريسم را نخشکاند که به تسلط آنها و توسعه تروريست مدد رساند و آنها را در ساير کشورها نيز توسعه داد.»

حسن روحانی،رییس جمهوری ایران نیز روز سه شنبه اول مهرماه گفته بود که حمله آمریکا و متحدانش به مواضع گروه «حکومت اسلامی» در سوریه خلاف قوانین و حقوق بین‌الملل است چرا که از دولت بشار اسد اجازه گرفته نشده است.

پیشتر برخی خبرگزاری‌ها گزارش داده بودند که آمریکا ساعاتی پیش از حمله هوایی به مواضع گروه «حکومت اسلامی» در خاک سوریه، دولت این کشور را از حمله خود مطلع کرده بود.

مقامات آمریکا می‌گویند کشورهای قطر، بحرین، عربستان سعودی، اردن و امارات متحده عربی در حملات هوایی علیه مواضع گروه حکومت اسلامی در سوریه، مشارکت دارند.

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، یکی از متحدان نزدیک جمهوری اسلامی است که از حمایت همه جانبه دولت ایران در طول جنگ داخلی علیه مخالفان خود بهره برده است.

جان کری،وزیر امور خارجه آمریکا،روز جمعه ۲۱ شهریور با حضور ایران در اجلاس تشکیل ائتلاف علیه ستیزه جویان گروه «حکومت اسلامی» مخالفت کرده بود.

خبرگزاری‌ها از قول يک مقام دولتی ايالات متحده گزارش دادند که جان کری، در ديداری که با محمد جواد ظريف، وزير خارجه ايران، در نيويورک داشته است، مستقيما موضوع تهديدهای ناشی از گروه «حکومت اسلامی» را به ميان آورده است.

XS
SM
MD
LG