لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۲۹

وکیل غنچه قوامی اتهام وی را «تبلیغ علیه نظام» عنوان کرد


وکیل غنچه قوامی، دختری که خواهان ورود به ورزشگاه‌ها برای تماشای بازی والیبال بود، اعلام کرد که موکل بازداشت شده وی به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است.

محمود علیزاده طباطبایی روز یکشنبه ششم مهرماه به ایسنا گفت که به تازگی با صدور قرار مجرمیت و کیفرخواست، پرونده موکلش به شعبه اول دادگاه انقلاب فرستاده شده است.

غنچه قوامی، یکی از دختران خواهان ورود به ورزشگاه‌ آزادی برای تماشای بازی تیم ملی والیبال مردان ایران بود که تیرماه امسال روبروی ورزشگاه دوازده هزار نفری آزادی بازداشت و اکنون به «تبلیغ علیه نظام» متهم شده است.

وی تبعه بریتانیا است که ۳۰ خردادماه امسال برای تماشای مسابقه والیبال به ورزشگاه آزادی رفت که بازداشت و ساعاتی بعد به همراه دیگر زنان بازداشت شده آزاد شد.

او چند روز بعد که برای پس گرفتن لوازم شخصی خود اقدام کرده بود، دوباره بازداشت و به زندان اوین تهران منتقل شد و همچنان در بازداشت است.

پیشتر مادر خانم قوامی در گفت‌وگو با رادیو فردا گفته بود که دخترش پس از دعوت حسن روحانی رییس جمهوری ایران برای بازگشت ایرانیان خارج از کشور به ایران بازگشته بود.

با ادامه یافتن بازداشت غنچه قوامی، هفته گذشته ۳۰۰ تن از فعالان مدنی، سیاسی و فرهنگی با فرستادن نامه‌ای به حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، با یادآوری شرایط سخت غنچه قوامی در بازداشتگاه اوین، خواهان رعایت حقوق قانونی و شهروندی او و تلاش دولت برای فراهم کردن مقدمات آزادی او شدند.

به گفته این فعالان، «نقض حقوق متهم٬ برخورد امنیتی با ایرانیان بازگشته به کشور و بازداشت زنان خواهان ورود به استادیوم،» از نشانه‌های «مقاومت نهادهای امنیتی» در برابر اجرای وعده‌های حسن روحانی است.

محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه درباره وضعیت پرونده غنچه قوامی گفته‌ است: «بر خلاف تبلیغاتی که در این زمینه صورت گرفت پرونده ایشان ربطی به موضوع ورزش ندارد، هر چند که در یک نقطه مربوط به این امر صورت گرفته باشد. این پرونده در حال رسیدگی است و ایشان فعلاً در بازداشت است تا به پرونده رسیدگی شود».

اما سوسن مشتاقیان، مادر غنچه قوامی در واکنش به اظهارات این مقام قضایی گفت: «دختر من در جریان بازی والیبال بازداشت شد؛ بنابراین به آن ربط پیدا می‌کند».

پیش از اظهار نظر رسمی مقامات قضایی در ایران، رسانه‌های نزدیک به ارگان‌های نظامی و امنیتی از جمله سایت‌های بولتن نیوز، صراط، شفاف، افق و پایگاه خبری حامیان ولایت، «جرم» غنچه قوامی را تلاش برای تشویق زنان در تجمع مقابل ورزشگاه اعلام کردند.

اما به تدریج با شدت گرفتن اعتراض افکار عمومی در رسانه‌های مجازی و پوشش گسترده خبری در سراسر جهان که دربرگیرنده تبعات منفی برای جمهوری اسلامی بود، اتهام تازه و غیر ورزشی علیه خانم قوامی مطرح شد.

XS
SM
MD
LG