لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۱

سوئد «کشور فلسطین» را به رسمیت خواهد شناخت


استفان لوف‌ون، نخست‌وزیر دولت تازه سوئد
استفان لوف‌ون، نخست‌وزیر دولت تازه سوئد

سوئد، نخستین کشوری از اعضای قدیمی اتحادیه اروپا است، که حین عضویتش در این اتحادیه، اعلام کرده است فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت خواهد شناخت.

استفان لوف‌ون، نخست‌وزیر دولت تازه سوئد، که یک دولت چپ میانه است، این خبر را روز جمعه ۱۱ مهر ماه اعلام کرد.

پیشتر برخی دیگر کشورهای اروپایی مانند جمهوری چک، لهستان، یا مجارستان، فلسطین را به عنوان یک کشور به رسمیت شناخته بودند، اما همه آنها پیش از عضویت خود در اتحادیه اروپا دست به چنین اقدامی زده بودند.

سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۲ فلسطین را به عنوان «کشور» غیرعضو ناظر به رسمیت شناخته بود؛ اما اتحادیه اروپا هنوز اقدامی مشابه نکرده است.

البته برخی کشورهای عضو این اتحادیه مانند فرانسه از رای‌گیری به نفع فلسطین در سازمان ملل حمایت کرده بودند.

نخست‌وزیر سوئد در سخنانی در پارلمان آن کشور گفته است «کشمکش میان اسرائیل و فلسطین، تنها با راه‌حل دو کشور مستقل، مذاکره شده بر اساس قوانین بین‌المللی، قابل حل است».

به گفته استفان لوف‌ون، چنین چیزی به «شناسایی رسمی متقابل» و «اراده برای همزیستی در صلح» نیاز دارد؛ «بنابراین، سوئد کشور فلسطین را به رسمیت خواهد شناخت».

خبرگزاری رویترز می‌گوید انتظار می‌رود چنین اقدامی از سوی سوئد واکنش تند اسرائیل را همراه بیاورد.

مقام‌های فلسطینی از تصمیم سوئد استقبال کرده‌اند، اما ایالات متحده آن را اقدامی «پیش از موقع» توصیف کرده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه جن ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفته است ما قطعا از اینکه فلسطین کشور شود، حمایت می‌کنیم اما این موضوع باید از مذاکراتی که شناسایی قطعی و نهایی هر دو طرف را در بر گیرد حاصل شود.

پیشتر نیز آمریکا و اتحادیه اروپا اعلام کرده بودند که به رسمیت شناخته شدن فلسطین، باید از روند گفت‌وگوی متقابل، به دست آید.

دو سال پیش زمانی که رای‌گیری برای پذیرش فلسطین به عنوان عضو ناظر در سازمان ملل متحد انجام شد، دولت اسرائیل آن را باطل دانست و اعلام کرد که اقدام فلسطینی‌ها یک‌جانبه است و از احتمال موفقیت در مذاکرات سیاسی دو طرف می‌کاهد.

گفت‌وگوهای اسرائیل و فلسطینی‌ها تا کنون نتیجه‌ای در بر نداشته و تلاش‌ها برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی نیز فرجامی پیدا نکرده است.

XS
SM
MD
LG