لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

عذرخواهی معاون اوباما بابت اظهارات خود درباره امارات متحده عربی


جو بایدن، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا
جو بایدن، معاون اول رئیس جمهوری آمریکا

برای دومین بار در یک هفته گذشته، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری آمریکا، که بابت اظهاراتش درباره ترکیه و «داعش» عذرخواهی کرده بود، در مورد اظهاراتی مشابه از امارات متحده عربی نیز عذرخواهی کرد.

آقای بایدن هفته گذشته در دانشگاه هاروارد گفته‌ بود که ترکیه، امارات متحده، و هم‌پیمانان دیگر آمریکا در خاورمیانه در جریان کمک‌های خود به اپوزیسیون سوری برای براندازی رژیم اسد باعث تقویت گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) شده‌اند.

جو بایدن با اشاره به کشورهای یادشده گفت: «آنها به هر کس که قرار بود با بشار اسد بجنگد صدها میلیون دلار و هزاران تُن اسلحه دادند، اما کسانی که از این طریق تأمین شدند گروه النصره و القاعده و عناصر افراطی جهادی بودند که از دیگر نقاط جهان آمده‌اند.»

به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، وزارت خارجه امارات متحده عربی روز شنبه در بیانیه‌ای شدیداللحن به این اظهارات جو بایدن اعتراض کرده و آن را «مایه حیرت» نامید.

در این بیانیه آمده‌ است که اظهارات آقای بایدن «دور از واقعیت است، به‌ویژه در ارتباط با نقش امارات در رویارویی با افراطی‌گری و تروریسم و موضع روشن و مترقی امارات در به‌ رسمیت شناختن خطرات، از جمله خطر تأمین مالی تروریسم و گروه‌های تروریستی.»

در همین حال، امارات متحده روز یک‌شنبه ۱۳ مهر خبر داد که جو بایدن در تماسی تلفنی با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی، گفته‌ است که اگر از سخنان اخیرش این‌ گونه برداشت شده که کشورهای خاورمیانه از رشد گروه‌های تروریستی حمایت کرده‌اند، وی عذرخواهی می‌کند.

دفتر جو بایدن نیز در این مورد بیانیه‌ای منتشر کرده، اما از درج کلمه عذرخواهی در آن خودداری شده‌ است.

در این بیانیه آمده که آقای بایدن «در مورد اظهارات اخیرش در ارتباط با مراحل اولیه نزاع سوریه توضیح داده و گفت که منظور وی این نبوده که امارات متحده، داعش، القاعده، یا دیگر گروه‌های افراطی را در سوریه تقویت یا تأمین کرده است.»

جو بايدن در سخنرانی خود در هاروارد با اشاره به نقل قولی از رجب طيب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز گفته بود که وی اشتباه ترکيه در خصوص اجازه دادن به پيکارجويان خارجی برای حضور در سوريه را پذيرفته است.

اين اظهارات خشم رجب طيب اردوغان و عذرخواهی جو بایدن را در پی داشت.

مقابله آن‌لاین آمریکا با داعش

در همین حال شبکه خبری سی‌ان‌ان روز سه‌شنبه، ۱۵ مهر، خبر داد که ایالات متحده یک جوان ۱۹ ساله که قصد پیوستن به داعش را داشته در آمریکا دستگیر کرده‌ و روز دوشنبه نیز اعلام شد که آمریکا در مقابله با تبلیغات داعش در اینترنت «خوب عمل کرده‌ است».

بنا بر این گزارش، ریچارد اِستِنگل، معاون وزیر خارجه آمریکا در دیپلماسی عمومی، روز دوشنبه گفته‌ است: «داعش در چند ماه گذشته در رساندن پیام خود با نشان دادن صحنه‌های خشن از طریق اینترنت به جوانان در سراسر جهان مؤثر عمل کرده‌ است.»

وی اما افزوده‌ است که «ما هم در همان محیط با این حضور داعش مقابله می‌کنیم و فکر می‌کنم که در کار خود موفق بوده‌ایم».

XS
SM
MD
LG