لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۰

احزاب دموکرات و کومه‌له کردستان گفته وزیر اطلاعات را تکذیب کردند


محمود علوی، وزیر اطلاعات، در مجلس ایران
محمود علوی، وزیر اطلاعات، در مجلس ایران

در پی گفته وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی در روز سه‌شنبه مبنی بر برگزاری جلسه با «شورای احزاب دموکرات و کومه‌له»، نمایندگان این دو حزب کردستان ایران در گفت‌وگو با رادیوفردا این اتفاق را تکذیب کردند.

گفتگوی جواد کوروشی با سخنگویان کوموله و حزب دمکرات کردستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:51 0:00
لینک مستقیم

وزیر اطلاعات ایران روز سه‌شنبه، ۱۵ مهر، در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: «ما حتی با شورای حزب منحله دموکرات و کومه‌له جلسه داشته‌ایم. البته با جریان‌های معاند و محارب جلسه تشکیل می‌دهیم که آسیب آنها را به حداقل برساند.»

وی اشاره‌ای به جزئیات جلسه با دو حزب دموکرات و کومه‌له که در کردستان ایران فعالیت دارند و از نظر حکومت جمهوری اسلامی «غیرقانونی» هستند نکرد.

آقای علوی از جمله در مجلس گفت که وزارت اطلاعات اشراف امنيتی کاملی بر اقدامات گروهک‌های، به گفته او، «تروريستی» دارد.

وزير اطلاعات در پاسخ به انتقادهای برخی نمايندگان از تماس وزارت اطلاعات با برخی گروه‌های سياسی گفت که اين وزارتخانه با هر کس که مسائل امنيتی اقتدا کند می‌نشيند و صحبت می‌کند و اين مأموريت، «مأموريت ذاتی وزارت اطلاعات» است.

در واکنش به این ادعا، شاهو حسينی، سخنگوی حزب دموکرات کردستان ايران در پاريس، به راديوفردا گفت: «اين که آقای وزير اطلاعات مطرح کرده صحت ندارد. به هيچ وجه با حزب ما هيچ گونه نشستی نداشته... حزب دموکرات کردستان ايران اگر نشستی داشته باشد، گفت‌وگويی داشته باشد، مستقيم اعلام می‌کند.»

عبدالله مهتدی، از «حزب کومه‌له کردستان ایران»، که در لندن به سر می‌برد، اين خبر را نادرست خواند و به راديوفردا گفت: «خير. حزب کومه‌له کردستان ايران کوچک‌ترين يا تماس مستقيم يا غير مستقيمی با جمهوری اسلامی و هيچ کدام از ارگان‌های آن نداشته و اين ادعای ايشان در مورد کومله به کلی بی‌اساس است.»

درباره هدف وزير اطلاعات از اشاره به «تماس» با احزاب کرد، شاهو حسينی معتقد است که شايد اين ادعا حامل پيامی برای قدرقدرت نشان دادن جمهوری اسلامی باشد: «می‌تواند اين پيامی باشد به کشورهای هم‌جوار يا پيامی باشد به مخالفان داخلی خود نظام که ما چنين قدرتی داريم و مشغوليم با چنان کسانی که مخالف رژيم هستند داريم گفت‌وگو می‌کنيم.... ولی اصولا‌ً دروغ سياست رسمی جمهوری اسلامی است و اين دروغ‌ها را مرتب دارند تکرار می‌کنند.»

عبدالله مهتدی هم بر این عقیده است که هدف از پخش اين خبر ضربه زدن به سازمان‌های کرد مخالف جمهوری اسلامی است: «کلا‌ً سياست دروغگويی و تبليغات غيرواقعی برای مشوش کردن اذهان يا برای توجه انحراف عمومی يا هر مقصود ديگری يک سنت خيلی ديرپا است در پايوران جمهوری اسلامی، دروغ‌های بسيار متنوع و گوناگونی در تمام سال‌های اخير می‌توانم مثال بزنم برايتان و اين هم از جمله تبليغات غيرواقعی است شايد به خيال خودشان می‌خواهند با ايجاد اين تصور لطمه‌ای به احزاب مبارز کرد بزنند.»

محمود علوی در ادامه گزارش خود به مجلس از بازداشت ۱۳۰ نفر از عوامل موثر در گروه‌های «تکفيری» خبر داد و گفت وزارت اطلاعات با اين دستگيری‌ها ضربه غيرقابل جبرانی به تيم‌های مرتبط با آنها زده است.

XS
SM
MD
LG